Voor het zoveelste jaar op rij staat Colruyt op nummer 1 als goedkoopste supermarkt van het land. Al zit Albert Heijn de prijsbijter flink op de hielen. Dat blijkt uit het jaarlijkse prijsonderzoek van consumentenorganisatie Test-Aankoop, die dit jaar trouwens geen mystery shoppers inschakelde voor zijn prijsvergelijking...

Waar Test-Aankoop andere jaren mystery shoppers prijzen liet noteren in de verschillende supermarkten, gooide de consumentenorganisatie het dit jaar over een andere boeg door de prijzen te monitoren die terug te vinden zijn op de websites van de ketens. Supermarkten die geen online-prijzen hebben zoals Leader Price, Spar of Proxy Delhaize vallen dus af. Sinds januari 2018 hield Test-Aankoop maar liefst 27.000 prijzen per maand bij. Door de prijsnoteringen op internet kunnen de prijzen in alle winkels op dezelfde dag worden vergeleken. Het onderzoek leidde tot vier klassementen, telkens gebaseerd op een andere productkorf. In de eerste korf zitten alleen (inter)nationale merkproducten, in de tweede enkel eigen eersteprijsmerken (de zogenaamde witte producten), in de derde de huismerken en in de vierde, een mix van de drie.

Gemengde korf: Colruyt aan de leiding

Net als de voorbije jaren doet Colruyt zijn naam als echte discounter alle eer aan. In de meest representatieve korf, die met een mix van (inter)nationale merken, eersteprijsmerken en huismerken, is Colruyt 2% goedkoper dan eerste achtervolger Albert Heijn. Dit voor zover de Colruyt-shop in de buurt van Albert Heijn ligt. Een Colruyt filiaal dat niet moet concurreren met een nabijgelegen Albert Heijn is dan weer 3% duurder dan een Colruyt die wel de concurrentie moet aangaan met de Nederlandse keten (Al is het moeilijk om gemiddeldes te berekenen aangezien de prijs per Colruyt-filiaal varieert, n.v.d.r.).

Carrefour Hyper en Makro behoren tot de middenmoot. Zij zijn respectievelijk 8% en 10% duurder dan Colruyt. Delhaize en Intermarché overtreffen dat, waarbij Delhaize zo'n 11% duurder is. Helemaal onderaan het lijstje vinden we Cora en Match, die respectievelijk 15% en 18% duurder zijn. 

Eersteprijsproducten: Colruyt neemt opnieuw de leiding

Voor de eerste-prijsproducten (365 bij Delhaize, Everyday bij Colruyt, witte producten bij Carrefour ...) loopt Colruyt steeds voorop. Albert Heijn volgt op 5%, Carrefour en Delhaize op 6%. Onderaan vinden we Intermarché en Cora op 13%.

Huismerken: Lidl aan kop

"Bij de huismerken voert Lidl dan weer de ranking aan als goedkoopste supermarkt, gevolgd door Aldi op 3%. De huismerken van Colruyt (Boni) en Albert Heijn volgen op ongeveer 30%, Carrefour op 45% en Delhaize op 53%. Ook hier sluit Match de rangen met 61%", verklaart Test-Aankoop.

A-merken

Voor (inter)nationale merkproducten is Colruyt het goedkoopst ... als de vestiging dicht bij een Albert Heijn gelegen is. Maar de Nederlandse keten staat op de bovenste trede van het podium als je er geen vlees, groenten of fruit koopt. Gevolgd door de Colruyt-ketens en daarna de Carrefour Hyper-winkels. Cora, Intermarché et Match zijn het duurst.

"Klanten die bij Colruyt dan weer ingaan op acties genre ‘3+1gratis’, besparen zo’n 6% extra bij Colruyt, waardoor de prijsbijter opnieuw de goedkoopste is. Ook bij de andere ketens kunnen shoppers extra besparen door in te gaan op dergelijke hoeveelheidskortingen: 3% extra bij Carrefour, 2% bij Delhaize en Cora en 1% bij Albert Heijn", vervolgt Test-Aankoop.

Klanten het meest tevreden over Bio-Planet

Daarnaast peilde Test-Aankoop ook naar de tevredenheid van de klanten over hun supermarkt. Uit een bevraging bij een kleine 17.000 abonnees blijkt dat Bio-Planet opnieuw de eerste plaats op het podium mag innemen. Het zilver en het brons zijn voor OKay en Colruyt zelf, twee supermarkten die, net als Bio-Planet, deel uitmaken van de Colruyt group.

Aan het consumentenpanel werd gevraagd punten te geven voor onder meer de prijs en de kwaliteit van de producten. Ook naar de nabijheid van de supermarkt en het interieurcomfort werd gepeild.

Opvallend vraagt 71 % van de consumenten om betere informatie van de supermarkten over de ecologische voetafdruk van hun producten, bijvoorbeeld via een duurzaamheidsscore. Maar als de consumenten zelf in de buidel moeten tasten, zijn hun antwoorden meer gemengd: 38 % van de consumenten is bereid om een milieutaks te betalen voor bepaalde producten met een grote ecologische voetafdruk, terwijl 44% hiertegen is. 

Test-Aankoop stelt zoals elk jaar op zijn website bovendien een module voor waarmee consumenten kunnen berekenen wat ze kunnen besparen op hun boodschappenbudget. Klanten kunnen, op basis van hun koopgedrag en hun adres, nagaan hoeveel ze kunnen besparen. De module is te vinden op www.testaankoop.be/supermarkt