Colruyt-producten die je bestelt via Collect&Go zijn soms duurder dan de producten in de winkel. Dat blijkt uit een onderzoek van De Standaard. Al blijft het verschil voor een volledige winkelmand vrij beperkt.

Er bestaat wel degelijk een prijsverschil tussen het online en offline aanbod van Colruyt. Klanten die voor de Collect&Go-service kiezen betalen vaak meer voor hun producten dan in een fysieke Colruyt-winkel. En dat zowel bij merkproducten als bij witte producten en de versafdeling, zo schrijft De Standaard. “Een halve kilo pastasaus Spagheroni kost in de winkel 1,45 euro, bij Collect&Go wordt dat 2,49 euro. Dat is dus 72 procent duurder. Sinaasappelsap, sojamelk, smeerkaas en chocoladesnoepjes van bekende merken zijn 20 tot 43 procent duurder. Dat geldt ook voor de huismerken. Billendoekjes, room en gerookte zalm zijn in het afhaalpunt een derde tot de helft duurder. Idem voor de versafdeling: een kilo peren is een kwart duurder bij Collect&Go, jonge ui kost een zesde meer”, verduidelijkt de krant.

Deze vaststelling is opmerkelijk, zeker als je weet dat klanten die gebruikmaken van Collect&Go al extra servicekosten (5,50 euro) moeten betalen. 

"Wij vergelijken kanaal per kanaal"

Toch kan Colruyt niet verweten worden dat ze dat prijsverschil niet duidelijk communiceren op hun website. In kleine lettertjes staat namelijk te lezen dat er wel degelijk een prijsverschil kan optreden tussen het online en offline kanaal. “Wij vergelijken per kanaal. In de fysieke winkel vergelijken we prijzen met fysieke concurrenten, bij Collect&Go met webwinkels”, verklaart Guy Elewaut, marketingdirecteur bij Colruyt, aan De Standaard. “Soms voert een concurrent een promotie alleen online of offline.”

Transparante communicatie

Of Colruyt vaak klachten krijgt over dat prijsverschil?  ‘“We krijgen af en toe reactie", vervolgt Elewaut. "Maar als we dan uitleggen hoe we prijzen online en offline vergelijken, begrijpen de klanten het wel. We zijn daar heel transparant over." Hij voegt er trouwens nog aan toe dat klanten zelf beide kanalen goed in de gaten moeten houden. “‘Klanten die alert zijn, kunnen af en toe een deal doen. Maar de meeste shoppers nemen de bluts met de buil.”

1 tot 3 % duurder

Toch blijkt het volgens De Standaard in de meeste gevallen eerder om blutsen te gaan. Van het tiental rekeningen die de krant met elkaar vergeleek was slechts 1 product online goedkoper. Al moet deze vaststelling wel genuanceerd worden. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat bij bijna 90% van de gekochte producten geen prijsverschil bestond tussen online en offline. Daardoor blijft de impact volgens De Standaard op een ganse winkelmand vrij beperkt: concreet betalen klanten normaal zo’n 1 tot 3% meer voor de Collect&Go-service, exclusief de service kosten.