Met de opening van de Express Froissart, in de Europese wijk in Brussel, presenteert Carrefour een nieuwe generatie van zijn Express-concept. De retailer test er onder meer mobiele kassa's. Door zijn concept steeds te blijven innoveren, wil Carrefour inspelen op de nieuwe consumptiegewoontes en de verwachtingen van klanten.

“Met de opening van de Carrefour Express in de Froissartstraat 93 in Brussel, in het hartje van de Europese wijk, zet Carrefour vandaag de eerste stap op weg naar een nieuwe generatie van buurtwinkels. Die richten zich specifiek tot passerende klanten (omliggende kantoren, occasionele klanten)”, meldt de retailer. De nieuwe winkel strekt zich uit over een oppervlakte van zo’n 280 m² en wordt gekenmerkt door een open ruimte met lage koelmeubels die een indrukwekkende keuze bieden aan 'Food on the go'-oplossingen (sushi, ter plaatse bereide broodjes, verse dagsoep, salades, enz.).

Lounge zone

De ‘on the go’-producten kunnen zowel meegenomen worden als ter plaatste gegeten worden, aangezien de winkel een eigen lounge zone heeft. De cosy ruimte is voorzien van lage tafels, zetels, statafels, een koffieapparaat en een machine om vers sinaasappelsap te maken. Daarnaast is er gratis wifi, een oven en microgolf om bereide gerechten op te warmen, en tot slot stopcontacten en USB-poorten om elektronische toestellen op te laden.

Het verkooppunt beschikt ook over een smoothiemachine die verse smoothies maakt terwijl de klant wacht en over een Pine-O-Matic, een ananas- snij- automaat die in 30 seconden automatisch een ananas schilt en in schijfjes snijdt. 

Focus op lokale en Belgische producten

Hoewel consumenten in de nieuwe winkel een basisaanbod met alle must haves (groenten en fruit, verse producten, enkele kruiden, een minimum aan drogisterijproducten) terugvinden, wordt de focus vooral gelegd op een assortiment dat beter inspeelt op de huidige verwachtingen. De Express Froissart kiest volop voor Belgische producten, pakt uit met een ruime afdeling aan lokale producten en legt een opvallend grote nadruk op biologische producten en de assortimenten Gezondheid en Welzijn. 

Mobiele kassa’s

Froissart zet ook in op technologische innovatie. Naast de traditionele kassa’s, voor drukke periodes, kan de klant ook betalen aan een mobiele kassa. Een medewerker zal bij de klanten die in de rij staan langsgaan met een smartphone om de producten van de klant te scannen. De klant kan de aankopen betalen met een bankkaart via de betaalterminal die verbonden is met de smartphone.

De winkel wordt geleid door Gurkan Cekic, een bekende franchisenemer die aan het hoofd van twee andere Express-winkels (Express Congres en Express Koningsstraat) staat.