Carrefour behaalde in het eerste kwartaal van dit jaar een omzet van 20,776 miljard euro, een minieme stijging van 0,4% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Bij constante wisselkoersen (met benzine) was er een groei van 2,6%. België eindigt zo opnieuw tussen de slechte leerlingen, met een daling van 1,6% ten opzichte van vorig jaar.

Carrefour behaalde in het eerste kwartaal van dit jaar een omzet van 20,776 miljard euro, een stijging van 2,6% bij constante wisselkoersen (met benzine). Als we rekening houden met de negatieve impact van de wisselkoersen, dat hoofdzakelijk te wijten is aan de devaluatie van de Braziliaanse Real, daalde de totale variatie van de omzet bij constante wisselkoersen met 2,4%. Op like-for-like basis steeg de omzet met 0,4%, waarbij het resultaat onderhevig was aan de gevolgen van minder dynamische markten in Europa, continue voedingsdeflatie in Brazilië, een sterke competitieve druk op de belangrijkste markten van de Group, en operationele storingen in Frankrijk en België.

De teleurstellende resultaten ontsnapten niet aan het alziende oog van de analisten. De Beurs heeft de publicatie van Carrefours kwartaalcijfers dan ook bestraft met een daling van meer dan 3% op 12 april. Verschillende analisten melden bovendien dat er pas vanaf 2019 sprake zal zijn van een positieve transitie.

Franse thuismarkt

Met een omzet van 9,489 miljard euro behaalde Frankrijk een relatief stabiel resultaat, met een lichte daling van slechts 0,1% in vergelijking met vorige jaar. “En dat in een minder gunstige markt dan in het vierde kwartaal en in een constante concurrentiële omgeving”, benadrukt Carrefour. Supermarkten en buurtwinkels doen het dan weer wel goed, met een lichte stijging van 1,6% en 3% in vergelijking met vorig jaar. De omzet van de supermarkten werd daarbij beïnvloed door ongunstige weersomstandigheden en operationele storingen.

Europa

Europa verloor 0,8% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, wat te wijten is aan de tegenstrijdige voedingperformances in verschillende landen, wat ook de verschillende dynamieken van de markten weergeeft. Daarbij zorgde Spanje voor een omzetdaling van 0,6% in vergelijking met het jaar ervoor. In Italië lag dat percentage zelfs nog hoger (-3,2%), al moet er daar rekening gehouden worden met een moeilijke consumptieomgeving en een context van versterkte concurrentiële druk. Ook in Polen verloor Carrefour 0,8% van zijn omzet.

Daarnaast blijft Carrefour ook door de Belgische resultaten op zijn honger zitten. Met een kwartaalomzet van 1,022 miljard euro, klokte Carrefour België af met een verlies van 16% in vergelijking met vorig jaar en met een organisch verlies van 1,2%.

Enkel Roemenië zorgde voor een positieve noot. Het land zag zijn omzet toenemen met 77%, dankzij de volumestijging.

Latijns-Amerika

In Latijns-Amerika steeg de verkoop met 4,5% in vergelijking met vorig jaar, al wisselt dat per land. Zo behaalde de retailer in Brazilië een stijging van slechts 0,4%, terwijl het bedrijf in Argentië steeg met 21,2%.

Azië

In Azië behaalde Carrefour dan weer mindere resultaten. Zo daalde de omzet in vergelijking met het jaar ervoor met 3,9%, wat in lijn lag met eerdere kwartaalcijfers. In China tekende de retailer een daling van 6,6% op, al zit de concurrentie van de toenemende e-commerce, zeker tijdens de eindejaarsfeesten, daar zeker voor iets tussen. Taiwan zorgde daarentegen voor een positieve noot (+3,3% in vergelijking met vorig jaar).