België telt maar liefst 439 Carrefour Markets en 437 Aldi-winkels. Qua aantal verkooppunten vormen zij de overduidelijke koplopers op het gebied van foodretail. Ook op het vlak van verkoopoppervlakte neemt Carrefour Market de leiding, gevolgd door Colruyt en Aldi. Dat blijkt uit cijfers van de "Top 100" winkelformules die Locatus onlangs vrijgaf.

Elk jaar publiceert Locatus de “Top 100” winkelformules die een overzicht geeft van de belangrijkste winkels op het vlak van verkooppunten en verkoopoppervlakte.

Verkoopoppervlakte

De Top 8 van winkels met de grootste verkoopoppervlakte blijft ongewijzigd in vergelijking met vorig jaar. Carrefour staat aan kop met een totale oppervlakte van 537.736m2, op de voet gevolgd door Colruyt (397.879m2), Aldi (361.239m2), Hubo (308.253m2) en Brico (298.073m2). Delhaize (267.709m2), AD Delhaize (260.129m2) en Lidl (2350.624m2) sluiten het rijtje af. Op een verdienstelijke 9de plaats volgt Ikea dat met 212.285m2 twee plaatsen stijgt. De Top 10 wordt afgesloten door de Carrefour Hypermarkten (199.181m2) die 1 plaats verliezen ten opzichte van vorig jaar. Op het vlak van verkoopoppervlakten zijn de supermarkten de overduidelijke winnaars.

Aantal verkooppunten

Qua aantal verkooppunten zijn het echter de banken die de Belgische markt domineren. BNP Paribas Fortis spant de kroon met 793 verkooppunten gevolgd door KBC (776), Belfius (713), ING (689), Crelan (687) en bpost (661). De Top 10 wordt afgesloten door Axa (631), Record (538), Argenta (513) en Total (477).

Als we kijken naar de foodretailers, is Carrefour Market opnieuw de koploper met 439 winkels. Aldi (437),  Lidl (290), Carrefour Express (253) en Colruyt (231) volgen op de voet. Ten slotte zijn het Spar (226), Delhaize Proxy (224), AD Delhaize (214), louis Delhaize (163), Delhaize (141) en OKay (117) die de Top 10 vervolledigen.