Carrefour heeft in Frankrijk de eerste voedingsblockchain van Europa gelanceerd. Momenteel wordt ze enkel gebruikt voor de hoevekippen van Auvergne van Kwaliteitsketen Carrefour, maar tegen het einde van het jaar zal de technologie ook gebruikt worden bij 8 andere dierlijke en plantaardige producten.

“De lancering van de blockchaintechnologie vormt een belangrijke stap in de uitvoering van het transformatieplan Carrefour 2022”, vertelt de retailer. Momenteel wordt de technologie al gebruikt bij de hoevekippen van Auvergne van Kwaliteitsketen Carrefour, maar binnenkort wordt het ook uitgebreid naar 8 dierlijke en plantaardige producten zoals eieren, kaas, melk, tomaten, zalm en appelsienen. Een innoverend systeem dat klanten in staat stelt om de herkomst van hun producten volledig na te gaan.

“Alexandre Bompard wou de Carrefour Group laten uitgroeien tot de leider van de voedingstransitie. Dat we gebruikmaken van de blockchaintechnologie is een cruciale stap om dat doel te bereiken. Dit is een Europese primeur en zal ervoor zorgen dat klanten volledige transparantie krijgen wanneer ze de herkomst van onze producten willen nagaan “, verklaart Laurent Vallée, secretaris-generaal van Carrefour en verantwoordelijk voor de kwaliteit en veiligheid van het voedsel.

Wat is een blockchain?

Een blockchain is een beveiligde digitale database die gehard is tegen vervalsing en waarin alle informatie die zijn gebruikers verzenden, is opgeslagen. Wanneer die technologie gebruikt wordt in de voedingssector laat dat elke speler binnen de voedingsketen (producenten, verwerkers en distributeurs) toe om informatie over de herkomst van het product toe te voegen en dat voor elk lot (data, plaatsen, distributieketens, boerderijgebouwen, mogelijke behandelingen, enz.)

Een iconische referentie

De retailer heeft voor de lancering van dit project gekozen voor een iconische referentie uit zijn gamma. De hoevekip van Auvergne van Kwaliteitsketen Carrefour is ondertussen al een miljoen keer verkocht op de Franse markt.

Voordelen

Dat blockchaintechnologie nu gebruikt wordt in de voedingssector brengt vele voordelen met zich mee: zo wordt er tegemoetgekomen aan de stijgende vraag naar transparantie bij de consument en kunnen de landbouwers daarentegen hun productiemethode en hun expertise tonen. Carrefour kan op zijn beurt dan weer een beveiligde database delen met zijn partners en kan zo een hoger niveau van voedselveiligheid voor zijn klanten garanderen.

Hoe werkt het?

Concreet wordt elk productlabel uitgerust met een QR-code die consumenten eenvoudigweg met hun smartphones kunnen scannen. Daardoor krijgt de klant meer informatie over zijn product en de weg dat het product heeft afgelegd, beginnende bij het kweekproces tot zijn aankomst in de winkelrekken. Zo kunnen klanten voor de hoevekip uit Auvergne bijvoorbeeld te weten komen waar en hoe de kip gekweekt werd, wie de boer was, welke voeding (Franse granen en sojabonen, imo-vrije producten,…) , behandelingen en labels het dier kreeg, enzovoort.