Albert Heijn en Delhaize hebben de foodtrends voorgesteld voor de winter. De perfecte gelegenheid voor ons om de Belgische en de Nederlandse eetcultuur eens met elkaar te vergelijken.

België: wintergroenten, glühwein, puree en e-commerce

Na een lange zomer doet de winter eindelijk zijn intrede in ons land met de eerste vriestemperaturen. Bij dit winters weerfenomeen merkt ook Delhaize dat de klanten hun aankoopgedrag sterk aanpassen. Zowel de citrusvruchten als de vaste wintergroenten zoals kolen, spruiten, prei, wortel en ajuin kennen een sterke stijging. Ook de fruitsappen krijgen door de eerste koude een sterke boost. Bij champignons en witloof wordt een sterke stijging waargenomen maar dit is wellicht gelinkt aan de start van het wildseizoen. “In het algemeen wordt een stijging waargenomen van 15% op deze producten met de verdubbeling van verkoop van de citrusvruchten als uitschieter”, benadrukt Delhaize.

Sinds de start van de winterprik is ook de verkoop van jenevers gestegen met 35%. Voor de maanden november en december voorspelt Delhaize zo’n 75.000 flessen glühwein te verkopen.

“De verkoop van puree stijgt met 39% met daarbij vooral een stijging van verse kroketten, gratin dauphinois en wortelpuree”, verduidelijkt Delhaize. Ook de soepen kennen een stijging van 50% en meer specifiek bij de bio-soepen. Favoriete smaken zijn wortel-, tomaten- en kervelsoep. Daarnaast wordt ook een lichte stijging in de verkoop waargenomen van lasagne, burgers en hotdogs.

Wat de non-food betreft, is het eerste product dat een forse stijging kent wanneer de temperaturen een duik nemen, uiteraard strooizout. Maar zout is niet het enige product dat het leven van de Belgen makkelijker maakt in de winter: ook aanmaakhout, ruitenwisservloeistof en antivriesmiddel staan klaar in de winkelrekken.

Daarnaast benadrukt de retailer dat leveringen aan huis tijdens de winter erg populair zijn, aangezien mensen liever warm thuis blijven. Deze periode tekent de thuisleveringsdienst dan ook een stijging van het aantal bestellingen op. Deze stijging zal waarschijnlijk nog sterker worden naarmate de winterse toestand vordert. De Belgen, en vooral oudere personen, verkiezen voorzichtigheid en vermijden om de weg op te gaan in moeilijke omstandigheden.

Nederland: vegan, maaltijdboxen, kleur, alcoholvrij en shared dining

Naar aanleiding van zijn jaarlijkse “Allerhande feesteditie” waarin de retailer de innovaties voor het eindejaar voorstelt, maakt Albert Heijn Nederland de food-en stylingtrends voor aankomende feestdagen bekend.

Dit jaar vinden Nederlanders het belangrijk om, ook in de decembermaand, meer bewuste keuzes te maken. Wat op tafel staat moet lekker zijn, maar ook goed voelen. Vorig jaar was een kwart van de Nederlanders van plan met Kerstmis een vegetarisch gerecht te serveren en de hang naar plantaardige voeding groeit. Daarom staat er dit jaar in Allerhande voor het eerst een volledig vegan viergangen feestmenu. Denk aan toegankelijke maar kerstwaardige gerechten als waterkers-sojabonensoep, hele bloemkool in bladerdeeg en bietencarpaccio met pistachepesto. Ook gemak speelt een steeds grotere rol. “Ons assortiment maaltijdboxen en verspakketten breiden we dit jaar uit, we zien de vraag naar gemaksoplossingen steeds verder groeien. Naast maaltijdboxen met daarin een lekkere gebraden runderlende of stukje hertenbiefstuk, is dit jaar voor het eerst een Allerhande Vegabox verkrijgbaar met daarin een feestelijk viergangen vegetarisch kerstdiner voor twee personen. Met onder meer een rijkgevulde pompoen en salade van chioggiabieten en geitenkaascrème is de feestvreugde voor iedereen compleet”, verduidelijkt Joyce Bierman, verantwoordelijk voor de december aanpak bij Albert Heijn. Al vergeet de Nederlandse retailer ook niet de klassieke kerstgerechten zoals een gevulde kalkoen of een garnalencocktail…

Naast dat het lekker moet zijn en goed moet voelen, willen Nederlanders ook vers eten dat makkelijk te bereiden is. Het aantal feestelijke gemaksproducten groeit explosief en dit jaar is het aanbod speciaal voor de feestdagen uitgebreid. Dé trend dit jaar zijn verspakketten: alles-in-1-oplossingen met precies de juiste hoeveelheid ingrediënten, plus het recept van een gerecht.

Daarnaast zijn dit jaar ook kleurpoeders in trek waarmee bakgerechten, smoothies of boterhammen met roomkaas een extra fotogenieke touch krijgen. Denk aan gemalen pandan en matcha (groen) en kurkuma (okergeel). Meer dan ooit is het belangrijk dat gerechten en drankjes een lust zijn voor het oog zodat ze het op Instagram goed doen met de hashtags #foodporn, #instafood en #delicious.

Wat de dranken betreft, merkt Albert Heijn een stijging in de verkoop van alcoholvrij bier en wijnen met een laag alcoholpercentage. “Bewust omgaan met alcohol past binnen de algemene trend van gezonder leven”, klinkt het bij de retailer. Op het gebied van sappen en frisdrank is een verschuiving gaande richting meer kwalitatieve, ambachtelijke producten. Van verse sappen in verrassende smaken tot craft soda’s, ginger beer, natuurlijke ijsthee, gekruide tonic, vlierbloesemsiroop en kombucha.

Een laatste belangrijke trend: shared dining. Gourmetten blijft in Nederland met afstand de populairste vorm van shared dining. Deze klassieke feesttraditie krijgt wel vaker een culinaire update. Fijnproevers kiezen, naast miniburgers en visspiesjes, ook voor bijvoorbeeld Aziatische zalm met wasabimayonaise of aspergetips met citroenolie.