Ahold Delhaize een sterk kwartaal achter de rug. De groep boekte meer omzet en bespaart steeds meer dankzij synergieën van de fusie tussen Ahold en Delhaize. Alleen in België bleven de resultaten weer achter. De retailgroep kondigt aan 120 Delhaize-winkels te vernieuwen.

Ahold Delhaize boekte in het eerste kwartaal van dit jaar een totale omzet van 15,8 miljard euro, bijna 3% meer dan het jaar ervoor. De bedrijfswinst (EBIT) steeg met 8,1% en kwam uit op 604 miljoen euro. Ook de operationale marge steeg van 3,6% vorig jaar naar 3,8%. Bovendien haalt de retailer steeds meer synergievoordelen uit haar fusie. De eerste drie maanden van dit jaar leverden die al een besparing van 56 miljoen euro op. Over heel 2017 moeten die syngergieën 220 miljoen gaan opleveren.

States houden stand

In Amerika, veruit de grootste markt van de Europese retailgroep, slaagden Delhaize America en Ahold USA erin om stand te houden te midden van moeilijke marktomstandigheden. Ondanks de dalende prijzen, het uitblijven van een grote winterstorm en de slechte timing van Pasen, slikten beide Amerikaanse ketens geen al te grote verliezen. Delhaize America en Ahold USA boekten respectievelijk 3,9 miljard euro (+0,1%) en 5,97 miljard euro omzet (-1,4%) in het afgelopen kwartaal. De operationale marge van beide winkelketens bleef stabiel omdat de behaalde syngerieën de dalende verkoopcijfers wisten te compenseren.

 

Nederlandse groei

Bij onze noorderburen blijft Ahold Delhaize het ondertussen goed doen. De groep, die er vooral actief is met Albert Heijn en Bol.com, zag zijn omzet met 3,9% stijgen tot 3,3 miljard euro. Ook de operationele marge stijgt: van 4,7% naar 5%. AH To Go, de proximiteitsformule van Albert Heijn, had een uitzonderlijk sterk kwartaal dankzij de lancering van nieuwe producten en een nieuw winkelformat. Verder wist Bol.com opnieuw meer Belgische klanten aan zich te binden.

120 Belgische winkels vernieuwen

In België blijven de resultaten van Delhaize alweer achter. De omzet daalde met 1,1% tot 1,18 miljard euro. Ook op vergelijkbare basis, ging de omzet achteruit (-0,6%). De bedrijfswinst kwam 6,7% lager uit ( 28 miljoen euro), en de operationele marge bleef min of meer stabiel op 2,4%. Delhaize België blijft zo al sinds het begin van de fusie tussen Ahold en Delhaize het zorgenkind binnen de groep.  

De groep wijst erop dat klanten minder in hun mandje legden in de geïntegreerde Delhaize-supermarkten, die de retailer zelf uitbaat. De franchisewinkels zouden het een stuk beter doen. De groep wil niet bij de pakken blijven zitten, en gaat het Belgische winkelpark verder onder handen nemen. Ahold Delhaize wil dit jaar in totaal 120 winkels vernieuwen: 100 franchisewinkels en 20 eigen supermarkten.