De Stad Antwerpen lanceert in mei een speciallekes.be, een website die de lokale buurtwinkels en hun specialiteiten in de verf moet zetten. Op termijn wil het stadsbestuur meer dan 500 lokale handelaars opnemen op de website.

“Echte speciallekes vind je in je buurt”: dat is de slogan van de nieuwe campagne rond buurtwinkelen die de stad Antwerpen lanceert.  In de campagne staan “speciallekes” centraal: producten die de buurthandelaar zelf naar voren schuift om het kwaliteitsvolle aanbod van zijn of haar zaak te tonen - en dat hoeft niet per se voeding of drank te zijn. De bedoeling is om de buurtwinkel te promoten nu de gouden glimlach, de wedstrijd voor de beste buurtwinkel, is verdwenen. 

De campagne zelf gaat half mei van start, met onder meer stickers op de etalage van de deelnemende zaken, bedrukte broodzakken bij verschillende bakkers, affiches in het straatbeeld en televisiespotjes op ATV. Op de stedelijke website komt bovendien een kaart van Antwerpen die alle deelnemende buurthandelaars en hun “speciallekes” verzamelt.

Op dit moment nemen een 100-tal handelaars deel aan het project, maar het stadsbestuur wil dat aantal graag opkrikken naar 500 of meer.