Aldi zet in op gezondheid en past de samenstelling van 82 producten aan

Aldi paste het voorbije jaar de samenstelling van 82 producten: minder suiker, minder verzadigde vetzuren en minder zout maar meer vezels. Zo wil de hard discounter zijn klanten helpen om gezonder en gevarieerder te eten. In totaal wist Aldi op jaarbasis maar liefst 750 ton suiker, 130 ton vet en ruim 35 ton zout te bannen.

 

Eind 2016 engageerde Aldi zich om de samenstelling van zijn producten tegen eind 2017 te verbeteren. Zo wil de keten zijn klanten helpen gezonder en gevarieerder te eten. Dat betekent minder suiker, minder verzadigde vetzuren en minder zout in de voedingsproducten, maar ook een verrijking met vezels, vitaminen of mineralen.

 

82 producten

 

Aldi pakte de minst gezonde producten het eerst aan. Voor 82 artikelen, zoals ontbijtgranen, koekjes, pizza, chocolade of limonade, werden voedingsadviezen geformuleerd. Voor de koekjes bijvoorbeeld wilde de hard discounter prioritair naar een verlaging van de hoeveelheid verzadigde vetzuren en suiker, en waar mogelijk een verhoging van het vezelgehalte. In samenspraak met de verschillende leveranciers werden daarom nieuwe recepten ontwikkeld.

 

Smaaktesten

 

“Elk nieuw recept ondergaat grondige smaak- en kwaliteitstesten vooraleer het in de rekken komt”, vertelt Eline Steenhout, Quality Assurance Manager van Aldi. “Onze cakes van Pâtissier Gaulthier zijn daar een uitstekend voorbeeld van. Het suikergehalte is met meer dan de helft verlaagd, terwijl de verkoopcijfers aantonen dat de klant ze lekkerder vindt dan ooit.”

 

Alle inspanningen opgeteld, bant de hard discounter op jaarbasis 750 ton suiker, 130 ton verzadigde vetzuren en ruim 35 ton zout. Tegelijkertijd werd bijna 10 ton vezels extra aan de Aldi-producten toegevoegd.

 

Meer groenten

 

Daarnaast blijft Aldi zijn assortiment continu screenen om te bekijken waar het beter kan doen en werden er nieuwe doelstellingen vastgelegd. Zo heeft het bedrijf zich onder andere geëngageerd om bij bereide maaltijden het aandeel groenten met 10% te verhogen en het zoutgehalte te verlagen.

 

“Onze missie is duidelijk: gezonde voeding toegankelijk maken door evenwichtige en gevarieerde producten aan te bieden. Als discountketen met 95% eigen merken kan Aldi hier duidelijk het verschil maken. De resultaten bewijzen dat we onze taak ernstig nemen”, besluit Hans De Bremme, Business Unit Director Quality Assurance.

 

 

Auteur: 

l.goethuysen@gondola.be

categorie: 

Laatste productlanceringen