Aldi verkoopt als eerste supermarktketen in België enkel nog Fairtrade rozen. Zo wil de hard discounter zijn verantwoordelijkheid nemen op het vlak van duurzaamheid en eerlijke handel. Aan de prijs van de rozen verandert niks.

Aldi biedt als eerste supermarkt in België enkel nog rozen aan die afkomstig zijn uit eerlijke handel. Sinds 3 april zijn alle rozen van Aldi België 100% Fairtrade. Dankzij het engagement van Aldi met Fairtrade Belgium zijn de telers en hun arbeiders in Afrika verzekerd van steun op lange termijn. Zo kunnen ze niet alleen werken in betere en milieuvriendelijke omstandigheden werken, maar ontvangen ze ook een beter loon, klinkt het. “Naast die verbeterde werkomstandigheden ontvangen de werknemers ook nog een Fairtrade premie van 10% van de aankoopprijs van de Fairtrade producten, waardoor zij over extra middelen beschikken die zij vrij kunnen investeren. Hierdoor kunnen sociale, economische en educatieve projecten worden opgestart die extra kansen bieden, zorgen voor een beter bestaan en de werknemers meer eigenwaarde geven”, reageert Aldi.

Fairtrade Belgium is alvast verheugd met de actie van de hard discounter. “Dat Aldi de switch maakt naar Fairtrade rozen is om meerdere redenen van belang”, zegt Nicolas Lambert, directeur van Fairtrade Belgium: “Aldi is wellicht de grootste rozenverkoper van ons land. En dankzij hun sterk engagement op lange termijn, is de impact van hun beslissing zoveel groter.”

Lange levensduur

Als we de hard discounter mogen geloven, gaan de Fairtrade rozen langer mee. Dat bevestigt het gespecialiseerde onderzoeksbureau FlowerWatch dat al jaren testen doet naar het vaasleven van Aldi’s bloemen. Daaruit blijkt dat de gemiddelde levensduur van de rozen van Aldi 9 dagen is. “Een dergelijke levensduur is echt heel hoog. Aldi kan zich meten met de beste bloemenverkopers op de markt”, merkt FlowerWatch op.

Verantwoord handelen

Het is niet de eerste keer dat Aldi investeert in duurzame projecten. De hard discounter hanteert namelijk ambitieuze doelstellingen qua duurzaamheid. Aldi heeft bijvoorbeeld strenge regels rond dierenwelzijnsbeleid en de inkoop van cacao, palmolie, vis, vlees, textiel, koffie en thee.

“Als succesvolle retailer in België nemen wij onze verantwoordelijkheid op. We gebruiken onze aankoopkracht om in alle sectoren te streven naar veilige en eerlijke arbeidsomstandigheden, de bescherming van het milieu en haar natuurlijke hulpbronnen. Verantwoord handelen is niet toevallig een van de kernwaarden van Aldi", verklaart Hans De Bremme, directeur Corporate Responsibility bij Aldi.