Aldi en Lidl willen hun aandeel op de Britse markt flink vergroten. Daarom wil Aldi tegen 2022 in totaal zo'n 1.000 winkels bezitten en wil Lidl zijn huidige aantal op lange termijn verdubbelen tot 1.200 à 1.500 winkels. Dat meldt Reuters.

Sinds de komst van Aldi en Lidl op de Britse markt, lijken ze stukje bij beetje de markt voor zich te winnen. Tegenwoordig hebben ze elk zo’n 15% van de markt in handen, en dat aantal zal volgens experten nog toenemen aangezien de twee hard discounters blijven investeren in hun winkels. Zo wil Aldi tegen het einde van dit jaar 1 miljard pond in zijn vestigingen pompen, wat zo’n 8.000 nieuwe banen zal opleveren. Concreet is de hard discounter van plan om dit jaar nog 70 nieuwe winkels te openen, binnen twee jaar wil het zijn huidige verkooppuntenbestand van 762 winkels optrekken tot 850, en tegen 2022 wil het in totaal zo’n 1.000 vestigingen bezitten. Lidl van zijn kant investeert dan weer 1,45 miljard pond in zijn Britse vestigingen. Bovendien staan er dit jaar nog 50 openingen op de planning en wil het 30 winkels in een nieuw jasje steken. Op lange termijn wil de hard discounter zo’n 1.200 à 1.500 winkels bezitten, momenteel ligt dat aantal nog op 710 verkooppunten.

Om hun groei te blijven garanderen geven de hard discounters hun winkels ook de nodige facelifts en focussen ze op premium ranges, iets wat perfect aansluit bij het nieuwe koopgedrag van de Britten, die door de inflatie en de beperkte loonstijgingen voorzichter met hun budget omspringen.

In tegenstelling tot de twee hard discounters, gaan de vier leidende Britse supermarkten (Tesco, Sainsbury’s, Asda en Morrisons) de besparende tour op. Zo schrapten ze al duizenden jobs en zetten ze in op kostenbesparing om zo beter te kunnen concurreren met Aldi en Lidl.