Albert Heijn test in tien Nederlandse supermarkten meubels met impulsartikelen in zelfscanzones. Het idee daarvoor kwam van snoepmaker Perfetti Van Melle, meldt Distrifood.

Met de opkomst van de zelfscankassa’s, verdwijnen ook de traditionele impulsaankopen aan de checkout. De klassieke verkoop van kauwgom, snoep en chocoladerepen aan de kassa, zeg maar. Om die verloren omzet te recupereren, loopt bij Albert Heijn een proefproject rond meubels met impulsartikelen in de buurt van zelfscankassa’s.

Volgens Distrifood, kwam het idee voor deze nieuwe presentatiewijze van Perfetti Van Melle, het moederbedrijf van merken zoals Mentos en Fruit-tella. De snoepfabrikant wil AH en andere retailers er zo van overtuigen dat ze heel wat omzet laten liggen door bij de zelfscan-afrekenpunten geen impuls aan te bieden. Supermarkten halen namelijk 5 tot 9% van de omzet uit suikerwerk uit verkoop bij de kassa’s, klinkt het.

Aan de test doen drie franchisers en zeven filiaakwinkels mee. Perfetti van Melle ziet naar eigen zeggen de omzet van haar producten in deze winkels nu al met 10 tot 25% stijgen.