Albert Heijn sluit zich aan bij Open Chain platform van Tony’s Chocolonely

Albert Heijn en chocoladeproducent Barry Callebaut sluiten zich aan bij het Open Chain platform van Tony's Chocolonely. Concreet zal de Nederlandse supermarkt vanaf volgend jaar Delicata-chocolade aanbieden met traceerbare cacao. Dankzij deze samenwenwerking willen de bedrijven de strijd aangaan met illegale kinderarbeid en moderne slavernij. 

 

Albert Heijn en chocoladeproducent Barry Callebaut sluiten zich aan bij het Open chain platform van Tony's Chocolonely. Op die manier willen ze een einde te maken aan kinderarbeid en moderne slavernij in de chocolade-industrie. Concreet zal Albert Heijn vanaf maart 2019 Delicata-chocolade aanbieden met traceerbare cacaomassa. De bonen zijn tegen een hogere prijs ingekocht bij de partnercoöperaties van Tony’s Chocolonely in Ghana en Ivoorkust.

 

“We willen een verschil maken. Daarom vinden we het belangrijk om structureel bij te dragen aan een beter leven voor cacaoboeren. Alle Delicata-chocoladeletters en repen van Albert Heijn zijn sinds 2010 als eerste UTZ-gecertificeerd. Nu zetten we een belangrijke volgende stap om te komen tot een transparante en duurzame cacaoketen”, vertelt Henk van Harn, Vice President Houdbaar & Non Food bij Albert Heijn.

 

Fans van Delicata kunnen trouwens opgelucht ademhalen: de receptuur en smaak van de chocolade blijven namelijk ongewijzigd.                    

                                                                                                          

Open Chain platform: 100% slaafvrije chocolade

 

Met zijn missie om chocolade 100% slaafvrij als norm te maken, roept Tony’s Chocolonely andere bedrijven al jarenlang op om zijn voorbeeld van cacao-inkoop te volgen. Die is gebaseerd op directe relaties met cacaocoöperatieven, traceerbare cacao en een leefbaar inkomen voor cacaoboeren. Het bedrijf stelt zijn manier van werken daarom open voor anderen en deelt voortaan alle details van zijn transparante toeleveringsketen onder Tony’s Open Chain, een open-source platform waar chocoladebedrijven toegang hebben tot alle nodige expertise om zo de sociale problemen uit hun eigen toeleveringsketen te elimineren. Het platform bevat ook tools zoals Tony’s Beantracker en het Child Labour Monitoring and Remediation System dat geïmplementeerd werd bij alle Tony’s partnercoöperatieven.

 

Albert Heijn is de eerste partner die zich aansluit bij Tony’s Open Chain. Barry Callebaut maakt de samenwerking op zijn beurt dan weer mogelijk dankzij de gescheiden verwerking van de cacao tot chocolade. “Dit is een gigantische stap voor de chocolade-industrie en een belangrijke beweging naar duurzame chocolade als industriestandaard tegen 2025,” zegt Antoine de Saint-Affrique, CEO van Barry Callebaut. “Dit is een fantastische kans om zowel samen te werken met de grootste retailer van Nederland en met een bedrijf dat zo begaan is met zijn slaafvrije missie als Tony’s Chocolonely. We kijken ernaar uit dit succesverhaal nog groter te maken dankzij onze logistieke expertise.”

 

Meer dan certificering

 

Extreme armoede zou aan de basis liggen van de sociale misstanden in de cacao-industrie. De problemen zullen dan ook alleen opgelost worden als bedrijven verder gaan dan certificering en een hogere prijs betalen dan de certificeringspremie. "Dankzij de vijf samenwerkingsprincipes van Tony's Chocolonely krijgt de cacaoboer een leefbaar inkomen en gaat anonimiteit uit de keten. Daardoor is duidelijk wie de cacaobonen verbouwt en onder welke omstandigheden dat gebeurt", vervolgt Antoine de SaintAffrique.

 

Oproep voor de cacao-industrie

 

De drie partijen laten samen zien dat op grote schaal chocolade maken anders kan en voeren de druk op de industrie op om mee te doen. “Samen hebben we meer impact. Ik ben blij dat Albert Heijn en Barry Callebaut met ons in zee gaan op weg naar slaafvrije chocolade,” zegt Henk Jan Beltman, Chief Chocolate Officer bij Tony’s Chocolonely. “We hebben er altijd naar gestreefd om een voorbeeld te zijn voor anderen en hen te inspireren. Vanaf vandaag is onze impact groter dan alleen onze eigen chocolade. We zijn er zeker van dat dit nog maar de eerste stap is op onze weg om de sector te veranderen. Samen maken we chocolade 100% slaafvrij.”

 

Auteur: 

l.goethuysen@gondola.be

categorie: 

ISM - Side - NL

Laatste productlanceringen