Vanaf 7 mei start Albert Heijn Nederland met een looproute-app die klanten moet helpen om hun boodschappen op een efficiënte en vooral snelle manier te vinden. Dat meldt iCulture.

Albert Heijn Nederland zal in samenwerking met Philips en Aisle411 de nieuwe looproute-app enkele maanden testen in zijn vestiging in Hoofddorp. Concreet vormt de app een soort van Google Maps die de klanten op basis van hun boodschappenlijstje naar de juiste rayons stuurt zodat ze op een snellere en efficiëntere manier al hun boodschappen kunnen verzamelen.

Appie-app

Momenteel werkt Albert Heijn al met de Appie-app die een gelijkaardige toepassing heeft. Zo wordt het boodschappenlijstje van de klant automatisch gesorteerd op basis van het parcours dat hij aflegt. Toch brengt die app de consument niet tot aan het exacte schap, waardoor klanten zich in sommige gevallen toch nog tot de winkelmedewerkers moeten wenden om het juiste product te vinden. Maar dat probleem lijkt met de komst van de looproute-app nu van de baan, als we Albert Heijn mogen geloven.

Kortingen

Naast het parcours dat de klant moet afleggen, toont de app ook promoties en kortingen wanneer de klant langs een bepaald schap loopt. Op die manier hoopt de retailer zijn omzet te doen stijgen, maar wil hij de klant ook een verbeterde winkelbeleving bezorgen.

Schat aan informatie

Deze nieuwe app levert Albert Heijn een schat aan waardevolle informatie op. Zo komt de retailer te weten hoe klanten normaal door de winkel lopen en naar welke producten ze op zoek zijn, klinkt het bij iCulture. Dankzij die nuttige informatie kan het bedrijf dan bijvoorbeeld kiezen voor een andere winkelindeling of kan het zijn aanbod nauwkeurig afstemmen op de behoeften van de klant.

Misbruik

Het probleem met dit soort apps is dat retailers er vaak misbruik van maken om klanten expres langs de rekken met snoep en chips te sturen,klinkt het. Toch zal het volgens Albert Heijn niet zo’n vaart lopen. In de praktijk zal dat niet veel gebeuren, omdat mensen dan het idee hebben dat ze voor de gek worden gehouden en dan stoppen ze ermee, klinkt het bij Albert Heijn.

Pilot

Voorlopig gaat het nog om een proefperiode, waarin volop getest wordt of klanten wel nood hebben aan zo'n app en of die bovendien nauwkeurig genoeg is. Daarna wil de retailer een korte evaluatie doen bij zijn klanten, waarna de app mogelijk officieel zijn intrede zal doen in de AH-winkels.

Eerdere proefprojecten

In het verleden hebben de partners van Albert Heijn, Aisle411 en Philips, al gelijkaardige pilots gedaan. Zo werkten de twee bedrijven bijvoorbeeld samen aan een andere looproute-app voor een supermarkt uit Dubaï, waar klanten niet alleen hun looproute gepresenteerd kregen, maar waarbij ze producten ook meteen konden scannen. Dat laatste zal echter nog niet mogelijk zijn bij de Nederlandse versie. Ter herinnering, Philips werk sinds enkele jaren aan een GPS-systeem op basis van signalen die worden uitgestuurd door de ledverlichting.