Het Innovation Center for Artificial Intelligence (ICAI) vestigt zich sinds gisteren in het wetenschapspark in Amsterdam. Het eerste Lab van ICAI, AIRLab, is er gekomen in samenwerking met Ahold Delhaize en focust zich op hoe artificiële intelligentie kan ingezet worden binnen de retailsector.

Dankzij de samenwerking tussen de industriesector, het bedrijfsleven, de regering en kennisinstellingen, wil ICAI Amsterdam ervoor zorgen dat iedereen kan profiteren van artificiële Intelligentie. Het project AIRLab (Artificial Intelligence for Retail Lab), heeft bijvoorbeeld als doel om nieuwe technologieën te ontwikkelen die gebruikt kunnen worden in de retailsector.

Testen vinden plaats bij Albert Heijn en op bol.com

“In het industriële lab van ICAI en Ahold Delhaize, het AIRLab, zullen 7 wetenschappers onderzoek voeren naar maatschappelijk verantwoordelijke algoritmes die gebruikt kunnen worden om aanbevelingen voor consumenten te doen en naar AI-technologie voor het managen van goederenstromen. Het onderzoek zal plaatsvinden bij Albert Heijn en bol.com”, meldt de distributiegroep, terwijl ze er nog aan toevoegt dat het AIRLab vooral zal focussen op trajecten voor talentontwikkeling.

En Delhaize?

Hoewel Delhaize in het begin niet betrokken zal zijn bij het onderzoeksproces, zal de kennis die daar vergaard wordt, ook gebruikt worden bij de retailer. Frans Muller, deputy CEO van Ahold Delhaize: “Ahold Delhaize, Albert Heijn en bol.com kijken ernaar uit om samen te werken met ICAI. Artificiële intelligentie biedt ontelbare mogelijkheden voor de retailindustrie, de consument en de maatschappij. Dankzij deze samenwerking, willen we onze initiatieven verder ontwikkelen en leren hoe artificiële intelligentie kan ingezet worden om beter aan de behoeften van consumenten te kunnen voldoen. Zo zullen we bijvoorbeeld onderzoeken hoe we de supply chain van Albert Heijn kunnen optimaliseren door de productbeschikbaarheid te verbeteren door rekening te houden met de lokale weersverwachtingen. Daarnaast zullen we onderzoeken hoe we het aanbod van bol.com nog toegankelijker kunnen maken voor shoppers. Die kennis kan vervolgens gebruikt worden bij al onze Amerikaanse en Europese merken.”

Nood om in AI te investeren

Articiële intelligentie zal in de toekomst voor grote veranderingen in de maatschappij zorgen. Bovendien neemt de interesse in artificiële intelligentie ook toe, wat blijkt uit het feit dat steeds meer bedrijven onderzoek voeren naar het onderwerp. Maarten de Rijke, Director ICAI : “Nederland moet verder blijven streven naar innovaties via AI, zeker door toptalent aan te trekken, te managen en te behouden, en door dit talent in contact te brengen met het bedrijfsleven. Dat is het doel van ICAI.”