AH bant kinderfiguurtjes van ongezonde producten

Albert Heijn Rockfrogs

De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn gaat geen stripfiguren en kinderidolen meer afbeelden op de verpakkingen van ongezonde producten. De zogenaamde ’kids characters' zullen alleen nog maar op gezondere producten schitteren. 

 

De zomervakantie zit er bijna op en alle kinderen gaan weer naar school. Voor Albert Heijn hét moment om bekend te maken dat 'kids characters', zoals cartoonhelden, verdwijnen op snoep, koekjes en andere minder gezonde versnaperingen. Daarmee volgt AH het voorbeeld van Plus, een andere Nederlandse supermarktketen die eerder al een gelijkaardig besluit nam.

 

De figuurtjes worden geband van ongezonde producten onder het huismerk van Albert Heijn. Dat gebeurt in fases, er is al een start gemaakt en eind 2017 zouden de 20 à 30 referenties aangepast zijn. Gezien het assortiment van de Belgische AH-winkels grotendeels gelijk is aan dat in Nederland, zullen de cartoonfiguurtjes ook bij ‘onze’ Albert Heijn-vestigingen verdwijnen. Daar zal onder andere de partij Groen, die kritiek gaf op het vermarkten van producten als Plop-koeken, tevreden mee zijn.

 

Niet voor A-merken

 

De beslissing van AH geldt enkel voor de producten onder het eigen private label. Merkproducten waar tekenfilmfiguren of superhelden op prijken zullen dus nog altijd verkocht worden. K3-chips of Mega Mindy-hagelslag is dus nog altijd verkrijgbaar bij de Nederlandse marktleider.

 

Gezond alternatief

 

AH kondigt meteen aan dat het tegelijkertijd nieuwe figuurtjes lanceert die exclusief op gezonde producten zullen afgebeeld staan. “Voor klanten die dat willen proberen we je binnen ons brede assortiment te helpen om een gezonde keuze te maken,” zegt Saskia Egas Reparaz, eindverantwoordelijk voor Marketing bij Albert Heijn. “De Raad van Kinderen helpt ons hierbij. Hun advies was kinderlijk eenvoudig: maak gezond eten makkelijk dus zorg dat het leuk, lekker en aantrekkelijk is.”  Albert Heijn komt daarom met de RockFrogs, vier coole cartoonkikkers die je op gezondere producten aantreft. Er wordt gestart met een nieuwe range kindertoetjes. 

 

Auteur: 

Joram De Bock

categorie: 

Bol.com-Side-NL

Laatste productlanceringen