Agecore, de aankoopgroep waartoe ook Colruyt behoort, weigert nog langer om producten van Mars, Red Bull en Heineken aan te kopen. Volgens de groep zijn de inkoopprijzen te hoog. Daarom eist Agecore dat de aankoopvoorwaarden 0,8% goedkoper worden, zo schrijft Lebensmittel Zeitung.

Er is opnieuw een conflict tussen Agecore (Colruyt, Edeka, Intermarché, Coop Suisse, Eroski en Conad) en enkele van zijn leveranciers. De groep vindt dat de aankoopprijzen van Mars, Red Bull en Heineken te hoog zijn en weigert daarom nog langer om producten van deze leveranciers in te kopen. Concreet eist de groep dat de leveranciers een korting van 0,8% op hun aankoopvoorwaarden geven. Dat schrijft Lebensmittel Zeitung. In totaal zouden zo’n 56 referenties van Mars, 21 van Red Bull en 14 van Heineken ondertussen verdwenen zijn uit de rekken van Edeka, aldus de Duitse krant. Toch is de Duitse retailer niet de enige die zijn bestellingen bij de leveranciers heeft stopgezet. Ook het Belgische Colruyt schrapte enkele producten uit zijn assortiment. Zo zijn 2 Pedigree-producten, 1 Red Bull-product, 1 Whiskas-product, 4 Perfect Fit-producten, 3 referenties van Mars en 1 referentie van Maltesers verdwenen. Die inventaris is natuurlijk wel tijdelijk en afhankelijk van de stockvoorraad, maar het is duidelijk dat alle retailers van de aankoopgroep dezelfde positie innemen.

We hebben Colruyt gecontacteerd, maar daar weigeren ze voorlopig om dieper op de kwestie in te gaan: “Net zoals elk jaar in deze periode lopen er ook nu gesprekken met onze leveranciers. Omdat we deze gesprekken op een constructieve manier willen aanpakken, met respect voor onze gesprekspartner, wensen we niet dieper in te gaan op de verdere details. We zijn ervan overtuigd dat we dit samen op een constructieve manier zullen oplossen, net zoals we in het verleden ook hebben gedaan”, reageert Silja Decock, woordvoerster bij Colruyt Group, aan Gondola.

Het is echter niet de eerste keer dat er een conflict ontstaat tussen Agecore en zijn leveranciers. Afgelopen februari ontstond er namelijk een rel tussen Nestlé en Agecore. In totaal werden daarbij zo’n 160 Nestlé-producten door de alliantie uit de rekken gehaald. Pas in mei kwamen de twee partijen tot een akkoord en werd de strijdbijl eindelijk begraven. Dat food marktleider Nestlé moest buigen bewijst de vastberadenheid van de aankoopgroep, die momenteel als een van de meest agressieve allianties wordt gezien. Ook bij de Europese leveranciers doet het gerucht de ronde dat die nervositeit te wijten is aan een vorm van jaloezie. Een tijdje geleden hebben het Franse Leclerc en het Duitse Rewe namelijk een aankoopcentrale ‘’Eurelec Trading’ opgericht. Van zodra een leverancier een akkoord met hen sluit ontstaat er een soort van kettingreactie waarbij Agecore de druk op zijn leveranciers fors opdrijft om zo minstens even goede aankoopvoorwaarden te krijgen dan Eurelec.

Daarnaast ontstond er ook eind vorig jaar een conflict tussen AgeCore en Pepsico waarbij de alliantie besloot om 29 Pepsi-producten uit de rekken te halen. Het ging daarbij om koopwaar van de merken Pepsi, 7UP, Duyvis, Quaker, Lay’s, Looza en Tropicana. Pas twee maanden later wisten beide partijen het terug bij te leggen.