Elk jaar zetten de Pentawards de meest originele verpakkingsconcepten in de bloemetjes. De winnaars van dit jaar zijn ondertussen bekend. Wij sommen ze even op voor u!

Diamond Pentaward : Domino’s Pizza - Less is More!

De grote winnaar van deze editie van de Pentawards is Domino’s Pizza. De pizzaketen won de hoofdprijs met zijn “combo” pizzadozen in de vorm van de twee dominostenen uit zijn logo. Een eenvoudig, maar sterk idee waarbij het merk en de verpakking echt één zijn, redeneert de jury.

 

The BEVERAGES Platinum: Imayotsukasa Sake

De naam van de Imayotsukasa saké komt van de karper, één van de symbolen van de Japanse cultuur en de vis die gekweekt wordt in de streek waar deze rijstwijn geproduceerd wordt. Het Japanse agentschap Bullet heeft zich hierop geïnspireerd voor deze winnende verpakking.

The FOOD Platinum: Man Cave Meats

Om de innoverende vleessmaken van Man Cave Meats in de verf te zetten, heeft het Amerikaanse CBX een verpakking ontwikkeld die het gedurfde, authentieke en mannelijke karakter van het product weerspiegelt. De packaging toont een gespierde man, met baard en tattoos. Long live the butcher!

The BODY Platinum : Bic

Het Griekse agentschap Mousegraphics ontwikkelde voor Bic verschillende verpakkingen voor sokken. Voor elke type sok is er een andere doelgroep en een bijhorend ontwerp: mannen, vrouwen, sport en casual.

The OTHER MARKETS Platinum : Argos Simple Value

Voor 140 “Simple Value”-huishoudartikelen van winkelketen Argos ontwikkelde het Engelse agentschap The Partners verpakkingen die eenvoud en duidelijkheid hoog in het vaandel dragen. De verpakking spreekt voor zich!

The LUXURY Platinum: Chivas Regal, The Icon

De visuele identiteit van The Icon, de premium whisky van Chipas Regal, straalt luxe uit. Een fles kost dan ook maar liefst 3.500 dollar in de Verenigde Staten. Het Engelse agentschap Coley Porter Bell vertaalde die positionering in een verpakking die exclusief en prestigieus oogt.

En de beste concepten van het jaar?

Suntory (Japan) voor Orangina (Beverages):

Anthem (Nederland) voor Eternal Oceans (Food):

Nine (Zweden) voor Hinoki (Body):

Springetts Brand Design Consultants (UK) voor Dulux - Kids Space (Other Markets):

Backbone Branding (Armenië) voor Day & Night (Luxury):