Duvel en Heineken azen op Karmeliet

Brouwerij Duvel Moortgat zou een overname van zijn concurrent Bosteels, brouwer van de biermerken Karmeliet en Kwak, bekijken. Ook Heineken is kandidaat-koper. Dat schrijft zakenkrant De Tijd.

 

De strategie van Duvel Moortgat bestaat er al enkele jaren in om kleinere speciaalbierbrouwers op te kopen. De laatste tien jaar nam het zo onder andere Brasserie d’Achouffe (La Chouffe) en De Koninck over. Zo verzekerde de brouwer dat het niet enkel afhankelijk is van sterproduct Duvel (net het probleem dat Palm jarenlang wel had met haar bekende amberbier). Nu zou de bierproducent uit Breendonk ook brouwerij Bosteels aan dat rijtje willen toevoegen, meldt De Tijd op basis van verschillende bronnen. Bosteels uit Buggenhout is vooral bekend van de biermerken Kwak, Tripel Karmeliet en Deus Brut des Flandres.

 

Ook het Nederlandse Heineken heeft volgens De Tijd zijn zinnen gezet op Bosteels. De biergigant gooide de laatste jaren hoge ogen met Affligem, een Belgisch abdijbier dat het sinds 2014 met veel succes internationaal in de markt zet. Dat kunstje zou Heineken mogelijk willen overdoen met Kwak en Karmeliet.

 

Groeimarkt

 

Dat twee grote bierspelers beiden azen op een kleine speciaalbierbrouwer wijst erop dat het succes van de speciaalbieren nog lang niet over. De biermarkt moet zijn groei al enkele jaren hebben van deze zwaardere bieren, terwijl de pilsmarkt stelselmatig achteruit gaat. Bovendien kunnen biergroepen deze bieren ook internationaal uitspelen.

 

Auteur: 

Joram De Bock

categorie: 

Bol.com-Side-NL

Laatste productlanceringen