De Belg dronk het afgelopen jaar bijna 2% minder Belgisch bier dan in 2014. De eerste maanden van 2016 zou de daling nog dramatischer zijn. Daarmee blijft de consumptie van Belgische bieren verder dalen, blijkt uit cijfers van sectororganisatie Belgische Brouwers.

De ‘Belgische Brouwers’ heeft haar jaarresultaten voor 2015 bekend gemaakt. Daaruit blijkt dat de bierconsumptie op de Belgische markt (7.951.000 HL) gedaald is met 1,8 %. Pilsbier, goed voor driekwart van de biermarkt, ging met 2,7% achteruit. Enkel het kleinere segment van de degustatiebieren wist nog te groeien (+4,2%). De daling van de bierverkoop is wel groter in de horeca (-3%) dan in de retail (-0,8%).

“Het bierverbruik in België blijft jaar na jaar dalen”, zegt Jean-Louis Van de Perre, Voorzitter van de Belgische Brouwers. “Wij hoopten op een stabilisering van de marktvolumes maar die is er geenszins. Integendeel. Voor de eerste vier maanden van 2016 stellen wij zelfs een significante daling met liefst 6 % vast, wellicht te wijten aan het gecumuleerde effect van de tax shift en de terreurdreiging.”

Goed exportjaar

De export van Belgisch bier, goed voor meer dan 62% van de totale productie, steeg in 2015 wel met 8,1%. Buiten de EU was er een groei van meer dan 13,5 %. “Onze export in het bijzonder buiten de EU is zeer succesvol. Markten zoals China of Korea groeien exponentieel. De VS blijft natuurlijk nog veruit onze belangrijkste exportmarkt buiten Europa, maar onze brouwers stuiten daar op een toenemende lokale concurrentie”, aldus Jean-Louis Van de Perre.

Op het vlak van investeringen was 2015 bovendien een recordjaar met ongeveer 200 miljoen euro. Het aantal brouwerijen is gestegen van 168 naar 199.