De Franse zuivel- en waterproducent Danone koopt WhiteWave Foods, het Amerikaanse moederbedrijf van Alpro, voor 12,5 miljard dollar.

Een goede week nadat Danone bekend maakte dat het in Michel et Augustin zou stappen, kondigt de Franse FMCG-reus nu een monsterovername aan. Het bedrijf koopt WhiteWave Foods, een Amerikaanse bedrijf dat gespecialiseerd is in plantaardige alternatieven voor zuivel. WhiteWave is goed voor een omzet van 4 miljard dollar en heeft een uitgebreid portfolio van merken in Noord-Amerika en Europa. Enkele jaren geleden nam het ook het Belgische Alpro over, het grootste plantaardige zuivelmerk op de Belgische markt dat nu in handen komt van Danone. Daarnaast komen nu ook merken zoals Silk, So Delicious, Vega, Provamel, Horizon Organic, Wallaby Organic, Earthbound Farm en International Delight in het Danone-portfolio terecht. 

Met de overname van WhiteWave wil Danone beter inspelen op de vraag van de consument. Die is namelijk steeds meer op zoek naar gezonde en duurzame producten, net waar WhiteWave in uitblinkt. “Deze unieke combinatie positioneert ons beter om tegemoet te komen aan de consumententrends van morgen”, zegt Emmanuel Fabe (Danone Chief Executive Officer).

Opmerkelijke zet

Retail- en FMCG-kenner Pierre-Alexandre Billiet (CEO Gondola Group) noemt de overname een opmerkelijke zet. "Danone heeft tot nu toe altijd op koemelk en -zuivel gefocust en niet op de plantaardige varianten. De groei van deze plantaardige alternatieven voor zuivel lijkt echter niet te stoppen. Zo groeien deze producten met maar liefst 15% in België. Daarmee is het een logisch zet, al blijft het atypisch voor Danone om haar grootste concurent, met name de plantaardige melkalternatieven, binnen te halen", zegt hij. 

Beide partijen mikken erop om de overname tegen eind dit jaar af te ronden.