Afgelopen donderdag lanceerde Emmanuel Faber, CEO van Danone, tijdens de aandeelhoudersvergadering, een uniek project: 'Een persoon, een stem, een aandeel'. Het doel? Alle 100.000 werknemers van de groep mee laten deelnemen aan strategische beslissingen binnen het bedrijf.

Tijdens zijn recente aandeelhoudersvergadering presenteerde Danone 9 lange termijn doelstellingen voor het bedrijf en zijn merken. Naar aanleiding van de Agenda 2030 voor Duurzame Ontwikkeling van de Verenigde Naties, moeten de ‘Danone 2030 Doelstellingen' toelaten om: superieure voedingsbelevingen aan te bieden door constant te innoveren, een hogere winst te genereren, een B Corp-certificaat te behalen, de gezondheid overal te verbeteren, geëngageerde merken te ontwikkelen, de planeet te beschermen en hulpbronnen te vernieuwen, medewerkers van Danone aan te moedigen om vertrouwen te hebben in de toekomst, een inclusieve groei te promoten en partnerships aan te gaan voor de voedingsrevolutie.

Als oprichtingsakte voor zijn doelstellingen, lanceert Danone zijn ‘Een persoon, een stem, een aandeel’-programma. Het doel? Alle 100.000 werknemers van de groep mee de strategische agenda van het bedrijf laten bepalen, hen actief laten deelnemen aan de uitvoering van de 'Danone 2030 Doelstellingen' en hen aanstellen tot medeaandeelhouders van het bedrijf.

“We staan aan het begin van een model. Een hele generatie heeft gedurende verschillende decennia met vertrouwen toegezien dat grote merken instaan voor plezier, veiligheid en gezondheid. Maar die veronderstelling werd in vraag gesteld: vertrouwen maakte bij grote groepen plaats voor wantrouwen, vooral bij de millennials, jongeren tussen 18 en 35 jaar. Hun kracht om sociale normen op te leggen, is enorm. En ofwel kan je je afzetten tegen die revolutie ofwel surf je mee op de golf“, vertelt Emmanuel Faber aan de journalisten van Le Monde.

De verwezenlijking van de 'Danone 2030 Doelstellingen' baseert zich op een nieuw bestuurskader dat meer engagement en actie binnen alle niveaus van het bedrijf aanmoedigt. “Dit kader geeft 100.000 medewerkers van Danone de macht om mee de strategische agenda van het bedrijf te bepalen”, verduidelijkt Danone. Tegen eind 2018 krijgen alle 100.000 personeelsleden een uitnodiging om actief deel te nemen en mee de toekomst uit te denken door mee het traject van de 'Danone 2030 Doelstellingen' uit te stippelen.

Een stem voor elke werknemer

“Om dat mogelijk te maken, baseert het programma ‘Een persoon, een stem’ zich op een intern platform, dat uitgebreide opleidingsformules die in lijn liggen met onze visie en onze doelstellingen aanbiedt aan medewerkers. Het platform bevat inhoud die samen met partners, met dezelfde visie, is opgesteld zoals het United Nations Institute for Training and Research (UNITAR) “, verduidelijkt Danone.

Alle medewerkers van Danone krijgen zo de kans om zich te informeren over de problemen, de uitdagingen en de kansen die de Danone 2030 Doelstellingen met zich meebrengen, en die beter te begrijpen en erop voort te bouwen. Vanaf dit jaar krijgen ze bovendien de kans om hun mening te geven over de prioriteiten van het bedrijf en over de definitie van de lokale en internationale roadmaps om de '2030 Doelstellingen' te bereiken. “In de toekomst willen we ook een link leggen tussen dit nieuwe bestuursmodel - dat onze medewerkers verbindt - en onze raad van bestuur, om zo volop te profiteren van de rijkdom ervan en het belang ervan in te zien binnen het bestuur van het bedrijf”, legt het voedingsbedrijf uit.

Een aandeel voor elke werknemer

Daarnaast neemt elke werknemer van Danone deel aan het programma ‘Een persoon, een aandeel’. Tegen volgend jaar krijgt elk personeelslid een aandeel toebedeeld, samen met een jaarlijks stijgend dividend dat wordt uitgekeerd aan de aandeelhouders. Hoe groot die stijging precies zal zijn, ligt volgens Emmanuel Faber, nog niet vast, maar het zal niet om een symbolische stijging gaan. “Door de medewerkers aan te stellen tot medeaandeelhouders van het bedrijf, maken we een einde aan de piramidevormige machtsverhoudingen, waarbij de beslissingen van bovenaf niet altijd bij de situatie passen of voldoen aan de lokale behoeften. Dankzij hun voorstellen kunnen we onze doelstellingen aanpassen aan de realiteit”, voegt Emmanuel Faber er nog aan toe.

“Bovendien zal een gelijkaardige model van onze collectieve beleggingsfondsen, dat al beschikbaar is in Frankrijk, de komende jaren ook wereldwijd gelanceerd worden. Het biedt de werknemers een nieuwe mogelijkheid om te investeren in het bedrijf voor een bedrag naar keuze, waardoor ze zelf medeaandeelhouder worden.”

“We willen onze personeelsleden de macht geven om mee de toekomst te bepalen en er ook zelf verantwoordelijk voor te zijn. Ik ben ervan overtuigd dat we door elke werknemer de status van aandeelhouder toe te kennen, alle interesses kunnen samenbrengen tot één perspectief op lange termijn. Samen kunnen we de situatie veranderen”, besluit Emmanuel Faber in Le Monde.