De Nederlandse brouwer Bavaria, die eerder dit jaar de nieuwe eigenaar werd van Palm, neemt nu ook het Amerikaanse Latis Imports over. Het bedrijf importeert Belgische speciaalbieren zoals die van Palm naar de VS. Dat schrijft de Nederlandse krant het Financieel Dagblad.

Bavaria kwam via dochterbedrijf Palm uit bij Latis, dat al Belgische biermerken als Rodenbach, Steenbrugge en Palm importeerde voor de Verenigde Staten. “Met de merken van Palm erbij is ons portfolio groot genoeg om zelf de Amerikaanse markt te bewerken. Dan krijgen je merken meer aandacht dan bij een importeur die honderd merken heeft,” zegt directielid Peer Swinkels in Het Financieel Dagblad.

Latin is de grootste bierdistributeur van de staat New York en moet Bavaria helpen om zijn merken de winkels en bars binnen te krijgen. Bavaria wil ook merken als Bavaria, Hollandia en Claro naar de Amerikaanse markt brengen, maar de focus zal toch vooral liggen op Rodenbach. Het West-Vlaamse bier is een‘sour ale’, een biersoort waar Bavaria van verwacht dat die de komende tien jaar hard zal groeien in Amerika.

De overname van Latis past in de internationale strategie van Bavaria om via overnames de omzet in vier jaar tijd te verdubbelen tot 1 miljard euro. Zo ging de Nederlandse brouwer naast de overname van Palm dit jaar ook al een samenwerking aan met Britse familiebrouwer Molson Coors.