De Europese Commissie heeft AB InBev veroordeeld tot een boete van 200 miljoen euro voor het misbruiken van zijn machtspositie op de Belgische biermarkt. De biergigant belemmerde immers de goedkopere invoer van Jupiler-bier uit Nederland naar ons land.

Tussen 2009 en 2016 heeft AB InBev verschillende keren zijn machtspositie misbruikt om te voorkomen dat supermarkten en groothandelaren Jupiler-bier goedkoper zouden inkopen in Nederland en vervolgens zouden importeren in ons land. Zo oordeelt de Europese Commissie. In andere EU-lidstaten wordt Jupiler, het bekendste biermerk van AB InBev dat goed is voor 40% van de totale Belgische biermarkt, immers goedkoper aangeboden aan de detailhandel en de groothandel als gevolg van de sterkere concurrentie. Ter herinnering, een dominante marktpositie is op zich niet verboden volgens de EU-mededingingsregels. Bedrijven mogen alleen niet de concurrentie beperken.

Concreet verwijderde de bierreus onder meer de Franse vertaling van de verplichte informatie op het etiket, en veranderde het bedrijf ook het design en de grootte van de blikken bier. Daarnaast beperkte AB InBev het volume Jupiler-bier dat aan een groothandelaar in Nederland werd geleverd, en weigerde het bedrijf om bepaalde producten te verkopen aan een detailhandelaar tenzij hij ermee instemde om zijn invoer van goedkoper Jupiler-bier vanuit Nederland naar België te beperken.Tot slot wilde de biergigant een detailhandelaar in Nederland alleen klantenpromoties geven indien die detailhandelaar zijn klanten in België niet dezelfde promoties gaf.

"De Belgische consument moest meer betalen voor zijn favoriete bier omdat AB InBev een bewuste strategie hanteerde om grensoverschrijdende verkoop tussen Nederland en België te beperken. Pogingen van dominante ondernemingen om de interne markt op te splitsen om zo hoge prijzen te handhaven, zijn verboden. Daarom hebben we AB InBev een boete van 200 miljoen euro opgelegd voor het overtreden van onze antitrustregels”, verklaart Margrethe Vestager, commissaris voor mededingingsbeleid.

Verzachtende omstandigheden 

AB InBev heeft echter geluk gehad. Doordat het bedrijf tijdens het onderzoek van de Europese Commissie uitgebreid haar medewerking heeft verleend, oordeelde de Europese organisatie dat de uiteindelijke geldsom met 15% verminderd werd. De biergigant gaf namelijk de feiten toe en kwam zelf met een corrigerende maatregel die garandeert dat de biergigant de komende vijf jaar op de verpakking van alle bestaande en nieuwe producten in België, Frankrijk en Nederland de verplichte voedselinformatie in het Nederlands en het Frans zal plaatsen. 

"Ook handelaars moeten in het land van hun keuze kunnen aankopen"

Sectorfederatie Comeos, die het probleem al langer aankaartte, is tevreden met de beslissing van de Europese Commissie. “Het is niet enkel voor bier zo. Ook voor andere internationale merkproducten kunnen Belgische handelaars zich niet bevoorraden in landen waar die producten goedkoper zijn wat uiteindelijk leidt tot hogere prijzen voor de consumenten. De volgende Europese Commissie moet ervoor zorgen dat handelaars, net zoals consumenten, in het land van hun keuze kunnen aankopen", reageert Dominique Michel, CEO van Comeos. 

Compensatie voor consumenten

Consumentenorganisatie Test Aankoop gaat daarentegen nog een stap verder en vraagt de brouwerij om een compensatie. "De boete die de Europese Commissie oplegt is helaas niet bedoeld om de Belgische consumenten te compenseren die al meer dan zeven jaar te veel voor hun bier betalen", reageert de organisatie. "Test Aankoop vraagt daarom aan de brouwerij hoe ze haar klanten wil compenseren voor het te veel betaalde bedrag." De consumentenorganisatie benadrukt bovendien dat het alle mogelijke pistes, inclusief de juridische, bestudeert en bereid is om met AB InBev rond de tafel te zitten om de verschillende mogelijke opties voor schadeloosstelling van de eerste slachtoffers te bespreken.