Het is eindelijk zover: na meer dan een jaar onderhandelen, heeft AB InBev de overname van SABMiller afgerond. De Belgisch-Braziliaanse brouwer versterkt zo zijn leiderspositie op de wereldwijde biermarkt.

In oktober vorig jaar geleden deed AB InBev, de grootste brouwer ter wereld en moederbedrijf van merken als Stella Artois, Jupiler en Budweiser, een eerste formeel bod op SABMiller, de wereldwijde nummer twee. Een goed jaar later slokt AB InBev de Britse brouwer eindelijk op. 

AB InBev versterkt zo zijn wereldwijde marktleiderschap. Het bedrijf is, mede dankzij de overname, goed voor een jaaromzet van 67,8 miljard dollar (60 miljard euro) en een volume van 788 miljoen hectoliter bier. Het laat daarmee concurrenten als Heineken en Carlsberg ver achter zich.

Afrika

Naast nog groter worden, was de overname vooral interessant voor AB InBev om beter toegang te krijgen tot de Afrikaanse en Zuid-Afrikaanse markt, twee groeimarkten. “AB InBev zal voordeel ondervinden van een geografisch gediversifieerd platform en sterker aanwezig zijn in belangrijke opkomende regio’s met sterke groeivooruitzichten, zoals Afrika en Latijns-Amerika. De groeiopportuniteiten in deze groeimarkten complementeren met de stabiliteit en sterkte van de sterke aanwezigheid van het bedrijf in ontwikkelde markten,” zegt de brouwer zelf in een persbericht.

Besparingen

Een andere reden voor de bedrijfscombinatie zijn synergievoordelen. AB InBev wil de komende vier jaar 1,4 miljard dollar besparen op werkingskosten. “Als een echt wereldwijde brouwer zullen we samen meer kunnen bereiken dan elk van ons afzonderlijk," aldus Carlos Brito, CEO van AB InBev. “Onze focus blijft liggen op het realiseren van sterkere omzetgroei en hogere aandeelhouderswaarde.”

Een groot deel van de besparingen komt echter voort uit het samenvoegen van hoofdkantoren en het efficiënter maken van de productie en de distributie. Daarbij zullen wereldwijd meer dan 5.500 jobs verloren gaan