Zopas heeft het Franse jeansmerk Kaporal containers vanuit China per spoor naar Europa gebracht. Met de trein komen de goederen veel sneller aan dan met het schip. Logistieke partner Geodis, een dochter van het Franse SNCF, organiseerde het vervoer.

De eerste lading containers vertrok vanuit Wuhan (provincie Hubei) en kwam slechts 18 dagen later aan in Lyon. Het traject van 11.300 km doorkruist liefst zeven landen: China, Kazakhstan, Rusland, Wit-Rusland, Polen, Duitsland en Frankrijk. Eenmaal op bestemming werden de containers naar een logistiek platform van Geodis nabij Marseille. Dat platform is begin dit jaar door de Franse logistieker opgericht voor Kaporal. Daar worden de kledingstukken en accessoires ontvangen en opgeslagen, worden de bestellingen voorbereid en worden de transporten naar de winkels en webshops georganiseerd. Kaporal heeft een heel distributienetwerk in Frankrijk en is ook sinds 2011 in België met een viertal Kaporal Stores aanwezig. Daarnaast worden de jeans, T-shirts en accessoires via diverse kanalen per e-commerce verkocht. In het logistiek centrum worden 10 miljoen kledingstukken per jaar behandeld.

Alternatief voor vliegtuig en schip

Sinds enkele jaren worden treinverbindingen tussen China en Europa (en vice-versa) opgezet, maar voorlopig worden enkel containers met hoogwaardige goederen vervoerd, zoals auto-onderdelen en pharmaceutische producten. Deze treinen vormen een alternatief voor de luchtvracht, die veel duurder is (maar ook veel sneller). Tussen China en Europa worden de meeste goederen per containerschip vervoerd. De transportprijs is zeer laag, maar goederen blijven lang onderweg. Een schip doet er minstens 35 dagen, soms 45 dagen, over om van China naar Europa te varen. De rederijen hebben immers de kruissnelheid van hun schepen fors verminderd om brandstof te besparen. Voor modegevoelige goederen zoals kleding – en zeker die van Kaporal, die zich richt op 15 tot 35-jarigen – begint deze lange transittijd een commercieel risico te worden. Ook zijn de vrachttarieven zeer volatiel geworden, en dus moeilijk in te calculeren.

Goedkoper

Hoewel sommige modeketens regelmatig vrachtvliegtuigen inzetten om hun goederen tot in Europa te brengen. Luchtvracht heeft echter twee nadelen: ze is duur en heeft een grote milieu-voetafdruk. Volgens Vincent Allal, verantwoordelijke Supply Chain bij Kaporal, is vervoer per trein een uitstekend alternatief. “De transittijd is relatief kort en tweemaal goedkoper dan luchtvracht,” stelt hij. Tevens maken de spoorvervoerders zich sterk dat de transporttijd tussen China en Europa nog verminderd kan worden als er minder tijd wordt verloren aan de grensovergangen.