WelloPet, een innovatief concept voor honden en katten

Gondola Homing Experience

Op zaterdag 20 augustus 2016 opent WelloPet de deuren in Merelbeke. WelloPet is een Pet Health Centre: een one-stop gezondheidscentrum voor de verzorging en behandeling van honden en katten. In een ruimte van 250 vierkante meter verzamelt WelloPet expertise én faciliteiten voor consultatie, onderzoek en ingreep, gedragstherapie en workshops. Gondola Homing Experience kon reeds vooraf een kijkje nemen.

 

Wanneer we de parking van Eurotuin Merelbeke oprijden, springt het nieuwe concept meteen in het oog en is duidelijk dat WelloPet een afzonderlijk concept is, los van het tuincentrum waar het letterlijk bij aanleunt.

We worden hartelijk ontvangen door Rudi De Kerpel (zaakvoerder Eurotuin Groep), Rudy Lefevre (gedelegeerd bestuurder WelloPet nv) en Ben Hilderson, dierenarts en partner bij WelloPet nv.

 

Verfrissend idee voor de retailsector

WelloPet biedt naast een gezondheidscentrum ook bewust een webtool. Beide zijn elkaars verlengde. Zo wordt de preventieve dierenzorg verlengd van de dierenartspraktijk naar de eigen leefwereld thuis: de smartphone wordt een remote control. Dit innovatieve concept en businessmodel neemt op de markt een plaats in tussen dierenartspraktijken en dierenspeciaalzaken.

 

 

Rudy Lefèvre, meer dan een decennium lang CEO van de winkelketen van AVEVE, marktleider voor tuin, dier en bakplezier, licht toe: "De toegevoegde waarde van succesvolle retail zal verschuiven van de verkoop van producten naar het verhandelen van services, of product-dienstcombinaties. Willen retailers floreren, dan moeten ze klanten méér diensten aanbieden. Ongeveer een jaar geleden sprak ik met Rudi (De Kerpel) die ook de mening is toegedaan dat de retailsector, zoals we die nu kennen, op korte termijn onherroepelijk zal veranderen. Naast de klassieke productgroepen is er volgens hem nood aan een verfrissend idee dat de naakte verkoop van producten kan overstijgen." Enkele maanden brainstorming resulteerden in een idee dat op slechts enkele maanden tijd uitgewerkt en realiteit werd. Onder het motto 'voorkomen is beter dan genezen' helpt WelloPet baasjes bij de dagelijkse verzorging van hun hond, kat of knaagdier door kwalitatieve dierenzorg preventiever, toegankelijker en gemakkelijker te maken, zelfs in het weekend. Wellopet is niet enkel een gezondheidscentrum, maar ook een handige webtool waarmee baasjes de gezondheid van hun huisdier dagelijks op de voet kunnen volgen.

De basis voor het concept werd gelegd aan de hand van twee consumentenonderzoeken, workshops en gesprekken met dierenartsen. Daaruit bleek dat de huisdierbaasjes vandaag pas iets doen als er wat mis is met hun troeteldier. "Waarom niet vooraf iets aan de gezondheidszorg van je huisdier doen?", vroegen Rudy en Rudi zich af.

 

 

De formule is gebaseerd op drie pijlers: Positief/Preventief, Laagdrempelig en Gemakkelijk. 

"We dekken vijf domeinen af", aldus Rudy Lefevre. "Bescherming (vaccinatie, ontwormen,...), het ideale gewicht (voeding), een goed gedrag, beweging en tenslotte een mooi en gezond uitzicht." Dit vertaalt zich in een vijfvoudig dienstenaanbod: dierenartsen, gedragstherapie, voeding en accessoires, events en workshops en tenslotte een trim- en wassalon. "We gaan weg van de klassieke retaillogica waarbij men de consument naar de winkel (fysiek of e-shop) lokt om een product te kopen. Zo bieden we dierenzorg en voeding aan in een 'doos', een pakket dat op maat wordt samengesteld en dat loopt via een maandelijks abonnement", aldus Rudi. Het "Life-plan" en het "Food-plan" zorgt ervoor dat je tijdig alle zorgen en de benodigde voeding in huis hebt, met één simpele click. De webtool hiervoor wordt later nog aangevuld met een app. Het is een "one click buy"- concept, waarbij niet telkenmale adres- en betalingsgegevens dienen opgegeven te worden. Alles verloopt automatisch. Rudy Lefevre voegt er echter aan toe: "We willen in alles volstrekt transparant zijn en de consument ook niet verplichten. Een abonnement, ook al is het aangegaan voor een jaar, kan altijd worden stopgezet." In een later stadium zal ook een soort hospitalisatieverzekering voor huisdieren worden toegevoegd. 

 

WelloPet is makkelijk

Alle expertise wordt samengebracht op één plaats, in één centrum en in één webtool. WelloPet is zeer éénvoudig bereikbaar, ook op zaterdag en zondag, en met een permanente vinger aan de poot op je smartphone. De webtool is ontworpen op maat van baasje én huisdier. Je zit zelf aan het stuur van het medisch dossier van je huisdier, je beheert zelf de tijdslijn en agenda waarmee je communiceert met je verzorgers en je hebt toegang tot alle info van je huisdier. De WelloPet is echt een full flex dierenkliniek, waar ook operaties uitgevoerd kunnen worden.

 

 

Eurotuin als eerste retailpartner

De Eurotuinvestiging van Merelbeke is de eerste partner voor het concept en fungeert dus meteen als test. Rudi De Kerpel gelooft sterk in het verhaal en ziet er een meerwaarde in voor het tuincentrum: "Ik geloof echt in 1 + 1 = 3. Het klopt dat we bij Eurotuin een heel mooie sterk uitgebouwde Pet-afdeling hebben, waar we bijvoorbeeld ook voeding verkopen. Maar er is al vooreerst het verschil tussen de klassieke voeding en de "veterinaire" voeding die enkel bij dierenartsen mag verkocht worden. De klanten van Eurotuin kunnen nu op hetzelfde terrein voor veel meer terecht. En klanten van WelloPet kunnen meteen bij ons andere producten, accessoires etc kopen. Wij zien het als een extra traffic builder."

Het logo verwijst duidelijk naar honden en katten en we vroegen Rudi dan ook of dat een voorlopige keuze is, dan wel een doelstelling op zich? "We richten ons enkel op deze dieren, aangevuld met knaagdieren die ook vaak in huis worden genomen. De grens ligt bij het 'schootgehalte'. Er is namelijk een wezenlijk verschil wat beleving betreft voor de consument bijvoorbeeld voor neerhofdieren. Daar gaan we ons dus niet op toespitsen."

 

 

WelloPet heeft duidelijk ambities, maar Rudi Lefevre laat zich niet vastpinnen op aantallen: "Als er binnen 3 jaar maar 3 vestigingen zijn, dan hebben we wel ons werk niet goed gedaan. Maar we hebben geen targets vooropgesteld qua expansie op dit ogenblik. Laat ons eerst maar zorgen dat dit vernieuwende concept aanslaat bij de consument." De nieuwe speler richt zich ook niet uitsluitend op tuincentra als locatie. Ook alleenstaande vestigingen, of nabij een FMCG-retailer behoren tot de mogelijkheden.

De eerste WelloPet opent dit weekend 20 en 21 augustus de deuren voor het grote publiek. Vanaf 26/8 zijn er consultaties mogelijk en dan gaat ook de website wellopet.be live.

Auteur: 

c.vanwesemael

categorie: 

Jobs - NL

Laatste productlanceringen