Nationale campagne verantwoorde houtproducten gelanceerd

Gondola Homing Experience

Verantwoord en duurzaam consumeren is "in" en bovendien gewoon noodzakelijk. Er zijn echter producten waar de consument minder geneigd is er aandacht aan te besteden, of gewoon niet op de hoogte is van de mogelijkheden.

 

De Forest Stewardship Council, kortweg FSC, zet zich al sinds 1993 in voor duurzaam bosbeheer volgens stricte sociale, ecologische en economische criteria. Ook in België is deze non-profit organisatie al tien jaar actief. Echter, zoals directeur Bart Holvoet zegt: "Er is nog een lange weg af te leggen, vooral wat naamsbekendheid betreft. Daarom zijn we heel blij dat het WWF hieraan wil meewerken met deze nationale campagne." 

 

Hout is van nature milieuvriendelijk

Hout is een van de meest interessante hernieuwbare en milieuvriendelijke grondstoffen waarover de mens beschikt, op voorwaarde dat de bossen verantwoord beheerd en geëxploiteerd worden. Van hout voor tuinmeubelen en gebruiksvoorwerpen, constructiemateriaal voor de bouw, tot houtvezels voor papier, isolatiematerialen, vezelplaten enz. Het aantal toepassingen is haast oneindig. Tegelijk zijn bossen, de belangrijkste leverancier van hout, levensbelangrijke ecosystemen voor alle bewoners van de planeet, niet in het minst voor de mens. Ze herbergen een schat aan biodiversiteit, en leveren talloze onmisbare diensten aan alle bewoners van de planeet m.n. water- en luchtzuivering, voedsel, medicijnen en klimaatregulering.

Verantwoordelijk bosbeheer wordt steeds belangrijker voor bosbehoud en de strijd tegen degradatie van bossen. Het is een essentieel onderdeel geworden van een wereldwijde strijd tegen de afkalving van biodiversiteit in bossen, de diensten die deze bossen leveren aan de wereld en de CO2-uitstoot die het resultaat is van massale en onoordeelkundige ontbossing. Bosproducten zijn hernieuwbaar, en wanneer ze uit duurzaam beheerde bossen en plantages komen, hebben ze een lagere voetafdruk dan staal, beton en plastic gebaseerd op fossiele bronnen. Koen Stuyck, WWF-België: “Voor WWF is FSC het beste certificeringssysteem om een ecologisch, sociaal en economisch verantwoord beheer van bossen te verzekeren. In de tropen is FSC een sterk middel tegen ontbossing en degradatie van bossen. Om verduurzaming van de houtkap ook in de tropen rechtstreeks te stimuleren moet de vraag naar FSC-hout hier groeien.”

WWF is één van de grootste en meest ervaren onafhankelijke natuurbehoudsorganisaties ter wereld, actief in meer dan 100 landen en met meer dan 5 miljoen sympathisanten wereldwijd. Het doel van WWF is de generaties na ons een leefbare planeet na te laten.

 

Houd je ogen open als je hout koopt

Met deze campagne willen WWF en FSC de bekendheid van het label laten groeien. Dit was in 2013 nog 34%, veel minder dan in Nederland of Groot-Brittannië (daar was het toen al 50% en hoger). Ook het marktaandeel willen WWF en FSC doen groeien (dit was in 2012 12% op primaire producten tegenover 65% of meer in Nederland en Groot-Brittannië). 

BRICO, Casa en Carrefour engageren zich reeds langer voor FSC-gecertificeerde houtproducten, en versterken hun engagement verder door deelname in deze campagne. Bart Holvoet: “Deelnemende retailers nemen hun verantwoordelijkheid niet alleen door in hun assortiment te kiezen voor houtproducten uit duurzaam bosbeheer, maar ook door hierover te communiceren naar hun klanten toe. En dat is belangrijk. Want door voor FSC-hout te kiezen lever je een bijdrage aan de bescherming van de bossen en aan de lokale samenleving in en rond de bossen van herkomst. Uiteraard zijn ook andere retailers reeds langer begaan met FSC en ik maak me sterk dat er dus nog wel enkele mee in de campagne zullen stappen."

 

FSC in cijfers

Vandaag zijn er wereldwijd bijn 188 miljoen ha FSC bossen en meer dan 52.000 gecertificeerde bedrijven. In België is er meer dan 23.000 ha FSC bos en zijn 695 bedrijven gecertificeerd.

The Retail Society en FSC

The Retail Society is een platform waar retailers en fabrikanten elkaar ontmoeten rond actuele thema's. De eerstvolgende sessie van 12 mei heeft niet toevallig als thema "duurzaamheid" en één van de sprekers is Richard Holland, Market Transformation Initiative Director, WWF International. Fiona Wheatley, Sustainable Development Manager van Marks & Spencer zal het bovendien hebben over “PLAN A - Marks & Spencer’s commitments to eliminate deforestation from global supply chains”. De sprekers zijn de inleiding voor een debat tussen diverse retailers. 

Meer info en inschrijven kan hier.

 

Reactie van Gamma België

Rudi Petit-Jean, Directeur Gamma België wenste als volgt te reageren na verschijnen van ons artikel:

"Bij Gamma werken wij al sinds 1999 in principe uitsluitend met FSC hout (kleine uitzonderingen niet uitgesloten, bijvoorbeeld in een metalen meubel waar een klein onderdeel van hout is, wat soms moeilijk te controleren valt in dat geval) en hebben daar destijds al campagne rond gevoerd. Gamma mag gerust op dat vlak een pionier genoemd worden". (toevoeging 25/04/2016)

Auteur: 

c.vanwesemael

categorie: 

Bord-Bia - NL - SIDE

Laatste productlanceringen