Masters: One down, Down under

Gondola Homing Experience

Masters Home Improvement, de DHZ-keten van Australische retailer Woolworths Ltd, sluit uiterlijk 11 december 2016 alle vestigingen.

Eerder dit jaar had de net aangestelde CEO van Woolworths, Brad Banducci, verklaard dat de uitstap uit de Homing branche een topprioriteit voor de groep was. De reden hiervoor is duidelijk: Masters, dat een tegengewicht op de lokale markt moest vormen voor Bunnings, opende pas in 2011 een eerste winkel en de doelstelling was om dat in 5 jaar tijd naar 150 uit te breiden. In 2014 stond de teller op 49, aktueel zijn er 63 en is de keten zwaar verlieslatend. Masters was een joint venture van Woolworths en de Amerikaanse DIY keten Lowe's. 

In een persbericht van Woolworths wordt nu duidelijk dat de operatie zeer snel plaats vindt en de keten gewoon uitverkocht wordt en per 11 december definitief de deuren sluit.

 

Positionnering

Masters postionneerde zich naar de consument als "De grootste merken aan de beste prijzen". Daarnaast mikte Masters ook op de zelfstandigen, met een TRADE-concept voor aankopen in grote hoeveelheden. Een gelijkaardige positionnering in België had het ook niet onder de markt de laatste jaren. 

 

De groep heeft nog een tweede Home improvement-poot "Home Timber & Hardware" met meer dan 1200 winkels onder diverse enseignes. Naast het enseigne Home Timber & Hardware, betreft het verder Hudson Building Supplies, Hardings Hardware, Thrifty-Link Hardware en meer dan 860 zelfstandige niet "gebrande" winkels. 

Home Timber & Hardware wordt overgnomen door Metcash, dat reeds in deze markt aanwezig is met Mitre 10 (> 360 winkels) en op deze manier een solide nummer 2 wordt in de sector op het Australische continent.

 

Consolidatie

Deze diverse transacties tonen aan dat wereldwijd in de Home Improvement branche een grote consolidatie op gang komt. Het is maar een kwestie van tijd (maanden?) voor we daar ook in België de weerslag van zullen voelen. 

 

Auteur: 

c.vanwesemael

categorie: 

Jobs - Side - NL

Laatste productlanceringen