Zoals te verwachten noteerde ook Zalando afgelopen vrijdag een forse groei van de bestellingen. De fashion webwinkel verdubbelde zelfs al de scores die vorig jaar op Black Friday waren geboekt. Volgens Moritz Hahn, Senior Vice President of Commercial Business, was dat onder andere te danken aan een voorbereiding die bijna een jaar geleden op gang werd gebracht.

Dit jaar kreeg Zalando op Black Friday maar liefst 2 miljoen bestellingen binnen of dubbel zoveel als in 2017. Ook het aantal nieuwe klanten die de koopjesdag opbracht, was dubbel zo groot en steeg van 100.000 naar 220.000. Tijdens de piekmomenten kwamen maar liefst 4.200 bestellingen per minuut binnen, tegen 2.000 vorig jaar.

Volgens Hahn was het record het resultaat van een sterke groei van de bestellingen op alle 17 markten waar het modeplatform aanwezig is. Vorig jaar voerde Zalando niet in alle landen een Cyber Week- en Black Friday campagne. Hij legt de nadruk op de goede voorbereiding die er aan voorafging, zowel op gebied van campagnestrategie als op dat van technologie en logistiek. Die startte al in januari.

De bestseller van 2018 was een paar zwarte sneakers. In 2017 waren de meest bestelde items zwarte skinny jeans, een wintervest en een T-shirt met logo.