Tijdens het derde kwartaal is de omzet van Zalando met 17,1% gegroeid. Die stijging was vooral te danken aan de niet-DACH markten (d.w.z. buiten Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland). Daar bedroeg de groei 24,3% (tot 374 miljoen euro), tegen 9,7% op de Duitstalige markten (tot 407 miljoen). Dit betekent dat de rest van Europa de kernmarkten van de e-tailer heeft ingehaald.

Voor de eerste negen maanden was de omzet 2.547 miljoen (+21,9%). Die van de DACH-landen was 1.284 miljoen (+13,7%), die in de rest van Europa 1.092 miljoen (+28,3%) en die buiten Europa 171 miljoen (+56,9%). De niet-DACH markten staan dus nu bijna op dezelfde hoogte als de DACH-landen. In het derde kwartaal waren ze zelfs iets groter.

De groei van Zalando is wel aan het vertragen: tijdens de eerste negen maanden van 2015 was het groeipercentage nog 34,9%. Toch zegt de directie van het bedrijf dat Zalando nog steeds beter presteert dan de markt en dat het marktaandeel gestegen is.

Enkel DACH-landen winstgevend

Uit de de definitieve kwartaalcijfers die Zalando vandaag publiceerde, blijkt nog dat het online modeplatform in het derde kwartaal een bedrijfsresultaat van 19,5 miljoen euro noteerde (terwijl een jaar eerder nog 23,5 miljoen in de min werd geboekt). Enkel de DACH-landen waren winstgevend (41,4 miljoen EBIT. In de rest van Europa wordt nog verlies geleden (17,9 miljoen), alsook buiten Europa (4 miljoen).

Steeds meer mobiele apparaten

Opvallend is dat steeds meer bezoekers van de site inloggen met een mobiel apparaat. Hun aandeel is nu 67,0%, tegenover 58,8% in het derde kwartaal van 2015. Zalando heeft nu 19,2 miljoen actieve klanten (13,8 miljoen een jaar eerder). Zij plaatsten tijdens het derde kwartaal gemiddeld 3,4 bestellingen (3,0 bestellingen in Q3 2015). De gemiddelde waarde van een bestelling daalde licht, van 63,3 euro tot 62,8 euro. De directie van Zalando zegt op basis van deze cijfers dat de doelstellingen voor het jaar 2016 bevestigd worden.