Online retailer Zalando lokt steeds meer klanten, die vaker bij hen bestellen. Het bedrijf ziet zo zijn omzet met meer dan 23% stijgen. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die het vandaag heeft vrijgegeven.

Dat Zalando een groei van tussen 22 en 24% had gerealiseerd in het afgelopen kwartaal, bleek eerder al uit de ramingen van de Duitse e-commercereus. Die tendens wordt nu bevestigd in de officiële kwartaalcijfers van Zalando.

De Duitse e-tailer boekte in het eerste kwartaal van 2017 een omzet van 980,2 miljoen euro. Dat is een stijging van 23,1% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Zalando groeit daarmee naar eigen zeggen harder dan de e-commerce modemarkt.

De EBIT kwam uit op 20,3 miljoen euro met een marge van 2,1%, wat ook in de lijn der verwachtingen lag. "We streven winstgevende groei na, en dat is wat we bereikt hebben", zegt mede-CEO Rubin Ritter.

20 miljoen klanten

Zalando heeft aan het einde van Q1 de grens van 20 miljoen actieve gebruikers overschreden. 20,4 miljoen klanten plaatsten minstens één bestelling bij de webshop, die actief is in 15 Europese landen. Bovendien wordt de Zalando-klant loyaler en bestelt hij steeds vaker bij de online winkel, klinkt het.

Die groei wordt volgens Zalando gedreven door de toenemende mobiele bezoeken aan haar site. Ondertussen gebeurt al bijna 7 op 10 bezoeken (68,8%) aan Zalando met een smartphone.

Anderzijds investeerde het bedrijf ook sterk in marketing en het versterken van haar merk. Zo was er de afgelopen maanden een grote campagne rond de 'Zalando Man Box', een spotje met acteur James Franco dat meer jonge mannen naar de webshop moest lokken. Die investeringen lijken nu hun vruchten af te werpen, al zijn er geen cijfers over de klantentypes van de e-tailer.

 

Nieuw: persoonlijke stylist

Ondertussen blijft de pure player niet stilzitten. Nadat het de afgelopen maanden onder andere leveringen met geolocatie, het ophalen van retourzendingen en de mogelijke opening van fysieke winkels aankondigde, komt Zalando alweer met een nieuw initiatief. Het introduceert 'Zalon' in België, een personal shopping service voor zowel mannen als vrouwen, waarbij klanten hulp krijgen van een stylist.  

Op basis van een vragenlijst die de klant online invult, gaat één van de stylisten aan de slag met een persoonlijk stylingadvies. Klanten kunnen ook foto’s van zichzelf of hun favoriete style uploaden om zo hun wensen en voorkeuren aan de stylist uit te leggen. De stylist deelt een aantal suggesties met de klant. Als klanten willen, kunnen ze ook met de stylist bellen om stylingsideeën en outfits persoonlijk door te spreken. Voldoet de outfit aan de wensen van de klant, dan wordt de outfit opgestuurd zodat ze deze op het gemak thuis kunnen passen. De service is gratis en de klant betaalt enkel voor de kleding die hij houdt.