Streamingdiensten zijn de laatste jaren erg populair. Elke internetgigant heeft er wel eentje. Denk bijvoorbeeld aan Spotify, Deezer, Apple Music, Google Play Music of Amazon Music Unlimited. Maar nu start Google met zijn tweede streamingdienst YouTube Music in België.

Vanaf vandaag is de nieuwe streamingdienst YouTube Music ook beschikbaar in België. Net zoals bij concurrent Spotify, is de nieuwe streamingdienst verkrijgbaar in een gratis versie - met advertenties - en een betalende variant - zonder advertenties. Die laatste kost zo'n 9,99 euro per maand, ofwel evenveel als de tarieven van Spotify en Deezer. 

Persoonlijke aanbevelingen

Maar wat maakt YouTube Music nu zo anders dan zijn concurrenten? Eerst en vooral het sterke merk: YouTube. Voor slechts 2 euro extra krijgen consumenten toegang tot heel het YouTube-platform, inclusief de video’s zonder advertenties. Volgens Google vinden klanten er ook muziek die normaal niet terug te vinden is op andere streamingdiensten zoals covers, livebeelden,… Bovendien speelt de app ook in op persoonlijke voorkeuren van gebruikers. Zo toont YouTube Music van bij het begin de favoriete video’s die de consument op YouTube bekeek.

Daarnaast maakt de streamingdienst gebruik van Googles data, waardoor de dienst persoonlijke aanbevelingen kan doen. Al moeten klanten daarvoor wel eerst hun locatie delen. Volgens De Tijd zouden muziekliefhebbers die zich in een luchthaven bevinden zo bijvoorbeeld muziek aanbevolen krijgen rond het thema “op reis gaan”. We kunnen ons dan ook goed voorstellen dat als klanten zich bijvoorbeeld in een sporthal bevinden ze actieve muziek voorgesteld krijgen die hen tot bewegen aanzet. Nog een ander voordeel van Google: klanten kunnen eenvoudig liedjes terugvinden zonder de titel te kennen. Een klein stukje van de tekst  volstaat met andere woorden om een liedje te vinden.

Aanvullende streamingdiensten

Dankzij de komst van YouTube Music beschikt Google nu over twee streamingdiensten. De webgigant kiest er bewust voor om ook zijn ander dienst Google Play Music te behouden. Het is immers de bedoeling dat YouTube Music, dat klanten eerder helpt om nieuwe muziek te ontdekken, het aanbod van de bestaande streamingdienst zal aanvullen.

Gemiddeld luisterden Belgen zo’n 17,2 uur muziek per week in 2017. Daarvan werd 12% beluisterd via YouTube, dat ondertussen is uitgegroeid tot het derde populairste muziekkanaal van België, na de radio en de cd’s/vinylplaten en vlak voor de streamingdiensten.