Walmart heeft eind vorige week de online lingerie retailer Bare Necessities (voor een onbekend bedrag) overgenomen. Het is de tweede overname in de fashionsector op amper twee weken tijd. Eerder kocht de groep Eloquii, een online modeketen voor vrouwen met een maatje meer.

Walmart is al een tijdje bezig met het uitbreiden en verjongen van zijn merkenportefeuille.  De groep is de grootste verkoper van kleding in de VS (offline en online samen) met een marktaandeel van 8,6% in 2017. Maar Amazon zit haar op de hielen, met een aandeel van 7,9%. Volgens een rapport van Morgan Stanley dreigt Amazon Walmart dit jaar nog van de troon te stoten.

Om de voorsprong te kunnen behouden heeft Denise Incandela, Head of Fashion voor Walmart U.S. eCommerc, de jongste tijd meerdere initiatieven genomen. Zo heeft ze met Ellen De Generes de exclusieve EV1-lijn gelanceerd en is ze een partnership aangegaan met de grootwarenhuisketen Lord & Taylor om premium merken in de webshop aan te bieden. Daarnaast heeft ze de online shops ShoeBuy (schoenen), Moosejaws (outdoor kleding), Bonobos (mannenmode) en Modcloth (vrouwenmode) binnengerijfd.

Nu is er dus de overname van de online lingeriewinkel Bare Necessities. Die bestaat al sinds 1998 en biedt 100.000 verschillende artikelen aan van 160 merken. Het gaat zowel om lingerie als shapewear, badmode, slaapkledij en sexy lingerie. De webshop zal in eerste instantie een zelfstandig merk blijven, maar na verloop van tijd zal het assortiment ook op Walmart.com en Jet.com aangeboden worden. Overigens zal Noah Wrubel, CEO en mede-oprichter van Bare Necessities, de ‘intimates’-categorie voor beide platformen beheren.

Volgens Incadela past de overname van Bare Necessities in de aankoopstrategie van Walmart, die op twee types bedrijven mikt: leiders in hun categorie met veel marktexpertise en ‘digitale merken’ die een uniek aanbod hebben, zoals Bare Necessities, Eloquii en Bonobos.