Het vertrouwen van de Belgische online consument is sterk gegroeid. Bijna 90% van de Belgen heeft positieve ervaringen met online shoppen. Dat blijkt uit het “Trust-onderzoek” van BeCommerce.

De Belgische vereniging van online handelaars peilde samen met onderzoeksbureau Drobots naar de koopervaring van de consument, de bekendheid van het BeCommerce-label en naar het vertrouwen dat dat label bij de consument oproept. Uit het onderzoek blijkt dat 57% van de online consumenten het label kent (vorig jaar was dit nog 50%) en dat 88% van de consumenten die het label kent, er ook vertrouwen aan schenkt. Dat percentage is met maar liefst 12% gegroeid.

Trust Index

Tevens meldt BeCommercedat op dit moment een Trust index van 0,9 wordt opgetekend. De Trust Index meet met een cijfer tussen nul en één in welke mate de e-handelaars die lid zijn van BeCommerce voldoen aan alle kwaliteitsvoorwaarden die de vereniging oplegt. Die index wordt berekend op basis van het percentage leden dat gecertificeerd is (92%) en de leden die het BeCommerce-label zichtbaar op hun webshop plaatsen (76%), al dan niet met een doorklikbare link naar het certificaat.

 

Trust Campaign

Sinds kort loopt er een mobile first campaign om het BeCommerce Label verder te stimuleren. Deze campagne focust zich vooral op de social media, waardoor de brand awareness niet alleen meer opgemerkt wordt op de webshops van de BeCommerce leden. Voor 2017 wordt dan ook verwacht dat deze campagne het BeCommerce Label een nog grotere stimulans zal opleveren.

Voorzitster van BeCommerce Patricia Ceysens is tevreden met de start van de online campagne. “Vier dagen na de lancering van de campagne op 9 december werd ons BeCommerce filmpje al 100.000 keer bekeken op YouTube”, zegt ze.