E-commercegroep Vente-privee wil inzetten op technologie en innovatie om verder te groeien. Het Franse bedrijf gaat daarom 80 miljoen euro investeren in start-ups en in zijn eigen R&D-afdeling.

“In het digitale tijdperk speelt de concurrentie zich niet meer af tussen de ‘kleine’ en ‘grote’ spelers maar tussen de ‘trage’ en ‘snelle’ spelers. Wij stellen met Vente-privee innovatie en technologie centraal in onze groeistrategie. Als uitvinder van de online flash sales hebben wij de regels van retail in de modesector herschreven en wij willen deze koers behouden”, zegt CEO en oprichter Jacques-Antoine Granjon. Daarom gaat zijn bedrijf 80 miljoen euro investeren om zijn innovatiestrategie te versnellen.

 

Start-ups begeleiden

Concreet gaat Vente-privee samenwerken met Station F, de grootste campus voor start-ups ter wereld, om start-ups te begeleiden die zich toespitsen op de online modesector. Er komt een “Vente-privee accelerator”, met plaats voor 80 jobs, waar starters die oplossingen en diensten aanbieden om de online koopervaring te verbeteren en te digitaliseren onderdak zullen vinden.

Innovatielabs

Vente-privee lanceerde in samenwerking met Epitech en 42, twee toonaangevende scholen uit de hightech sector, twee in-house laboratoria die zich toeleggen op innovatie. In deze “Lab’innovations” zullen een veertigtal studenten meewerken aan R&D-projecten binnen Vente-privee. De missie van de studenten is om de innovatie bij Vente-privee te stimuleren door zogenaamde “proofs of concept” te creëren. “Dankzij de disruptieve houding van de studenten, kunnen ze tot innoverende oplossingen voor de bedrijfsproblemen komen”, klinkt het.

 

250 extra IT'ers

Dagelijks bezoeken 4,5 miljoen klanten de site van Vente-privee en worden er meer dan 1.300 transacties per minuut uitgevoerd. Daar komt heel wat digitale know how bij kijken. Om een goede dienstverlening te kunnen blijven verzekeren , zal Vente-privee in 2017 meer dan 250 IT-talenten aannemen, waaronder softwarespecialisten.