Uterqüe gebruikt Tmall als springplank voor Chinese markt

Uterqüe richt zijn pijlen nu ook op China. Het mode- en accessoireslabel – een zuster van Zara - heeft een ‘flagship store’ geopend op de winkel op Tmall, de online marktplaats van de Alibaba groep. Het is de bedoeling om op korte termijn ook fysieke winkels in dat land te vestigen.

 

Volgens Anita Lyu, vicepresident van Tmall Fashion, groeit de vraag naar producten in de hogere marktsegmenten op de marktplaats. “Daarom sluiten meer en meer premium modemerken uit Europa en Noord-Amerika zich aan bij ons platform. Vaak openen ze een online winkel op Tmall vooraleer zij overgaan tot het openen van ‘bakstenen’ winkels”, zegt ze.

 

De Chinese consumenten krijgen via Tmall toegang tot het volledige assortiment van Uterqüe. Dat zal ook in China twee keer per week een vernieuwd productassortiment aanbieden.

 

Strategie aftoetsen

 

Volgens Lyu is een aanwezigheid op Tmall een goed middel om de strategie van modemerken te toetsen aan de Chinese markt. “Dankzij de feedback van de consumenten en de data over de verkoop kunnen ze die beter evalueren”, zegt ze. Dat laat ook toe om de naamsbekendheid te vergroten en de introductie op de markt te versnellen.

 

Uterqüe was tot nu toe het enige merk van de Inditex-groep dat nog niet op Tmall (en in China) aanwezig was. De Spaanse groep heeft wereldwijd bijna 7.500 winkels van acht merken. Naast Uterqüe zijn dat Zara, Zara Home, Massimo Dutti, Bershka, Pull and Bear, Stradivarius en Oysho.

 

Ook verschillende andere Spaanse labels verkopen al in China via Tmall. Dat is onder andere het geval van Desigual, Mango en MartiDerm. Binnen de marktplaats is een jaar geleden een sectie voor premium- en luxegoederen geopend, het ‘Luxury Pavilion’. Loewe, een onderdeel van LVMH, was de eerste om zich daarop te profileren.

 

Auteur: 

philippe.vandooren

categorie: 

Laatste productlanceringen