Trouwe klanten Vente-Exclusive.com krijgen blik achter de schermen van de webshop

Deze week nodigde Vente-Exclusive.com bijna 200 klanten uit in zijn distributiecentrum in Lot. De ‘flash-sales’-webshop wou hen beter leren kennen en hen laten zien hoe hun orders worden voorbereid en verzonden. Het was meteen ook de gelegenheid om hen rond te leiden in het warehouse dat onlangs werd uitgebreid.

 

Vente-Exclusive.com is marktleider in online flashverkopen in de Benelux. Het bedrijf stelt zich voor als een’ private shopping community’ die ruim 6 miljoen leden telt. Dagelijks organiseert het exclusieve verkopen van topmerken in fashion, home, lifestyle en reizen, met kortingen die kunnen oplopen tot 70%. Populaire merken zijn onder andere Desigual, Levi’s, Ray-Ban, Marlies Dekkers, G-Star etc.… In totaal worden 2800 merken in de digitale etalage geplaatst. Het gaat om flash sales: de verkoop van de artikelen is beperkt tot enkele dagen en de goederen worden door Vente-Exclusive.com pas aangekocht als de verkoop gesloten is. Ze worden dan in het distributiecentrum geleverd, waar ze gepickt, verpakt en verzonden worden.

 

“Een fysieke winkel hebben we niet. De interactie met de klant is dus enkel digitaal. Het is daarom moeilijk om die beter te leren kennen. Daarom hebben we een aantal van onze beste klanten uitgenodigd in het eigen distributiecentrum in Lot: mensen die veel kopen, met veel loyalty-punten, leden die veel andere klanten aanbrengen en mensen die al van sinds het begin, tien jaar geleden, lid zijn van de community”, zegt Tobias Tousseyn, Country Manager Belgium/Luxembourg van Vente-Exclusive.com.

 

Twee distributiecentra

 

Voor de distributie steunt de webshop op twee distributiecentra, die afhankelijk van het type producten worden ingezet: één bij een externe logistieker (Katoen Natie in Antwerpen) en het eigen warehouse in Lot. “Onze sector is heel volatiel en cyclisch. Dat betekent dat we op sommige momenten heel snel moeten kunnen opschalen. Bij Katoen Natie hebben ze de mogelijkheid om zeer snel en flexibel te kunnen schakelen. Ons eigen distributiecentrum gebruiken we voor de meer regelmatige flows. Vroeger hadden we een klein centrum voor de retours in Ruisbroek, maar dat hebben we naar Lot overgebracht. Een goede afhandeling van de retours is een zeer belangrijke stap in de klantenbeleving. Daarom is het belangrijk dat die door ons worden beheerd. De teruggenomen stukken worden in Lot gestockeerd en later opnieuw verkocht, maar dan niet als flashverkoop”, voegt Tousseyn toe. De retourpercentages schommelen tussen 10 à 20%, wat beduidend minder is dan bij Zalando, bijvoorbeeld.

 

Uitbreiding

 

Oorspronkelijk werd de hele logistiek uitbesteed, maar in 2016 kwam daar verandering in. “We huurden vanaf toen een warehouse met een grondoppervlakte van 6.000 m². Al snel bleek die te klein. Enkele weken geleden heeft WDP voor ons de capaciteit uitgebreid door een mezzanine te bouwen. Vandaag beschikken we over 12.000 m².

 

In totaal heeft Vente-Exclusive.com ongeveer 400 mensen in dienst, waarvan er ongeveer 150 in het magazijn in Lot werken. “Dat doen ze in twee shifts, van 6 tot 14 uur en van 14 uur tot 22 uur. In onze sector is nachtwerk niet nodig”, zegt Tousseyn. “De anderen zijn actief in IT – die bij ons helemaal ‘home made’ is – marketing, HR, finance enzovoort”.

 

Auteur: 

philippe.vandooren

categorie: 

Side banner - Ingenico ePayments

Laatste productlanceringen