Over een tiental jaar zullen supermarkten grotendeels uit het straatbeeld verdwenen zijn. Dat zegt althans Fabian Siegel, oprichter van de Duitse maaltijdboxservice Marley Spoon. Volgens hem zullen de klassieke food retailers de concurrentie met online spelers niet kunnen trekken.

Het aantal consumenten dat online zijn boodschappen doet is nog beperkt, en ook het aandeel van e-commerce in de foodmarkt is klein. Daar zal de komende jaren echter verandering in komen, meent Fabian Siegel van Marley Spoon, een Duitse maaltijdboxaanbieder die ook in ons land actief is

Volgens de Duitse topman zullen online oplossingen zoals Marley Spoon en HelloFresh de komende jaren sterk groeien omdat ze inspelen op de vraag naar convenience. Meer en meer consumenten zullen hierdoor online hun wekelijkse boodschappen doen, meent Siegel. Voor avondmaaltijden zullen ze naar maaltijdboxen uitwijken, en dat is geen slechte zaak volgens de CEO. ”Het is beter voor het milieu, we eten gezonder en gooien minder weg,” zegt hij in een interview met RTL Nieuws

"We kunnen op het internet veel goedkoper en versere producten aanbieden, onder andere doordat je direct bij de producent kunt bestellen. (…) We verpakken alle ingrediënten in de juiste hoeveelheid, zodat we minder weg hoeven te gooien. Als je ingrediënten voor een recept in de supermarkt koopt, ben je uiteindelijk duurder uit dan je denkt. Zo heb je soms maar twee eetlepels vissaus nodig en belandt de rest uiteindelijk toch in de prullenbak. Dat gebeurt bij ons niet,” zegt Siegel aan RTL.

Toch zullen er volgens Fabian Siegel altijd wel enkele supermarkten blijven. Die zullen dan vooral op de winkelervaring moeten inzetten, meent hij. "Je gaat daar winkelen omdat je het leuk vindt, zoals Whole Foods in Amerika nu ook al doet."