Storesquare, het Vlaamse e-commerceplatform van Roularta en Unizo, is in anderhalf jaar tijd sterk gegroeid. Een nieuwe look & feel moet die groei nu verder kracht bij zetten. “Onze gezonde ambitie is om in 2018 de grootste Belgische online shop te worden”, klinkt het.

Storesquare, dat vorig jaar opgericht werd als antwoord op buitenlandse webshops zoals Amazon en Bol.com, wordt stilaan een speler van formaat op de Belgische e-commercemarkt. Het online verkoopplatform telt intussen meer dan 1.000 handelaars, die samen al 200.000 unieke producten online plaatsten. Dat aanbod spreekt de consument duidelijk aan, want Storesquare ontvangt maandelijks reeds meer dan 500.000 bezoekers. Tegen december 2017 wil Storesquare zelfs 1 miljoen bezoekers per maand tellen.

Omzet verdrievoudigd

Deze bezoekersaantallen vertalen zich ook in stijgende omzetcijfers. In de afgelopen maanden kende Storesquare een groei van 30% per maand en heeft het op zes maanden tijd zijn omzet verdrievoudigd. Xavier Bouckaert, CEO van mede-initiatiefnemer Roularta: ”In amper een anderhalf jaar tijd heeft Storesquare een vaste plaats verworven in het Belgische e-commerce landschap. Ondanks de sterke groei blijft Storesquare trouw aan zijn waarden: een platform door en voor lokale handelaars dat de consumenten hartelijk verwelkomt met lokale en originele producten die nergens anders te vinden zijn. Onze gezonde ambitie is om in 2018 de grootste Belgische online shop te worden.”

Nieuw design

Om die ambitie kracht bij te zetten, heeft de webshop een nieuwe look gekregen. Storesquare koos naar eigen zeggen voor een eigentijds design dat de handelaar op de voorgrond plaatst. “Wij zijn naast een e-commerceplatform ook een zichtbaarheidsplatform dat de consument via de digitale weg met het unieke assortiment in aanraking wil brengen om hen vervolgens lokaal te doen kopen. De fysieke winkelpunten worden expliciet als troef uitgespeeld,” zegt Stefan Seghers, directeur Storesquare.

De oude look:

  

Het nieuwe design:

De nieuwe look & feel is nog maar het begin, klinkt het. Stefan Seghers: “Er zijn nog ambitieuze veranderingen op til. Naast extra impulsen voor de feestdagen waarbij we zoals steeds een omni kanaal aanpak hanteren, plannen we onze introductie in Nederland begin 2018.“

 

Antwoord op Amazon

Zelf verkoopt Storesquare geen producten. De e-shop, die ondersteund wordt door Roularta, Unizo en KBC, voert geen eigen voorraad en verkoopt enkel producten van lokale handelaars. Het biedt een platform waarop lokale KMO’s hun producten eenvoudig kunnen aanbieden, zonder dat ze zelf een webshop met achterliggende logistiek moeten opstarten. Storesquare neemt ook de marketing, logistiek en financiële afhandeling voor zijn rekening. Zo wil het de handelaar ontzorgen. Die betaalt daarvoor een maandelijks bedrag en een kleine commissie op elk verkocht product. Storesquare gaat zijn prijzenbeleid echter aanpassen, waarbij een handelaar betaalt naarmate de zichtbaarheid die hij wil genieten.