Singles Day: Chinese online koopdag waait over naar Europa

Singles Day Media Markt

Op 11 november wordt in China ‘Singles Day’ gevierd, een feestdag voor vrijgezellen die is uitgegroeid tot de belangrijkste shoppingdag van het jaar. Ook bij ons spelen webwinkels hier steeds meer op in met speciale kortingen.

 

In België staat 11 november gelijk aan Wapenstilstand, een feestdag om het einde van Wereldoorlog I te herdenken. In China vieren ze diezelfde dag iets anders: vrijgezellen. Deze ‘Singles Day’ of ‘vrijgezellendag’ werd in de jaren ‘90 geïntroduceerd in China als tegenhanger voor Valentijn, een extra feestdag waarop je cadeaus aanschaft om jezelf te verwennen. In de loop der jaren is deze Singles Day uitgegroeid tot de belangrijkste shoppingdag van het jaar in China, vergelijkbaar met Black Friday in Amerika. In totaal realiseerde Singles Day vorig jaar een omzet van 17,8 miljard dollar.

 

Kortingen op Alibaba

 

Het is vooral dankzij Alibaba dat Singles Day zo'n shopping evenement geworden is. De Chinese e-commercereus speelt al jaren succesvol in op de feestdag door speciale kortingen aan te bieden. Het platform lanceerde in 2009 zijn ‘Double 11’-deals op die nieuwe shoppingdag, wat onmiddellijk een enorm succes was. Deze dag bood ook de gelegenheid om hun kerstverkoop een boost te geven. 
 

Meer dan 700 miljoen betalingen

 

Vorig jaar werd, alleen al op Alibaba, meer dan 12 miljard dollar uitgegeven tijdens de eerste 12 uur van Singles Day. Er werden die dag maar liefst 710 miljoen betalingen gedaan op het Chinese e-commerceplatform. Ter vergelijking: de verkoop op die dag in China bedroeg meer dan het dubbel van de totale onlineverkoop op Black Friday, Thanksgiving en Cyber Monday in de Verenigde Staten, die in 2016 (zonder Thanksgiving) 6,8 miljard dollar bedroeg. En als we de voorspellingen mogen geloven, zal de verkoop op Singles Day in China dit jaar zelfs meer dan 20 miljard dollar bedragen (omdat Alibaba al vroeger begonnen is met het aanbieden van promoties).

 

Europa?

 

Enkele jaren geleden werden de Amerikaanse kortingsdagen Black Friday & Cyber Monday ook in Europa geïntroduceerd via webwinkels, en ook Singles Day begint stilaan ingang te vinden op de Europese (en dus ook de Belgische) markt.

 

Zo speelt Media Markt nadrukkelijk in op de feestdag, en zien we op de websites van de winkelketen zelfs een aftelklok naar Singles Day. Media Markt belooft gedurende 24 uur kortingen op zijn webshops. Maar ook heel wat andere webwinkels pakken uit met speciale kortingen. Denk maar aan Bol.com, Ici Paris XL, Hunkemöller, H&M, AliExpress, enz.

 

Huub Vermeulen, algemeen directeur Bol.com: “We merken dat Nederlanders steeds meer interesse krijgen in deze winkeldag. In combinatie met de continue behoefte aan goede deals en aandacht voor jezelf, denken wij dat we nu ook in Nederland klaar zijn voor Singles Day. Al eerder introduceerden wij voor onze klanten de bekende retaildag Black Friday; er werd nog nooit op één dag zoveel besteed in onze winkel als toen. We verwachten dat Singles Day eenzelfde effect gaat opleveren.”

 

Prognoses voor 2017
 

Singles Day zal dit jaar in België naar verwachting ongeveer 100 miljoen dollar opbrengen, wat overeenkomt met 1% van de totale online verkoop. “Dit zal echter geen negatieve impact hebben op Black Friday en Cyber Monday, die zich in België naar verwachting zullen stabiliseren op ongeveer 10% van de totale omzet, ofwel 1 miljard dollar. We kunnen daar dus uit afleiden dat de verkoop tijdens Singles Day (1 dag) 10% van de omzet van Black Friday en Cyber Monday (in totaal 4 dagen) zal vertegenwoordigen”, klinkt het bij sectororganisatie BeCommerce.
 

“Ik ben erg blij dat Singles Day binnenkort in België wordt ingevoerd en ik ben er zeker van dat het een groot succes zal worden, net als Cyber Monday die uit de Verenigde Staten komt en die in België goed bij de consumenten is ingeburgerd", legt Carine Moitier, gedelegeerd bestuurder van BeCommerce, uit.

 

Naar een vroegere start voor de eindejaarsverkoop

 

Indien Singles Day ook bij ons een vaste koopjesdag wordt, betekent het dat de eindejaarsperiode 10 tot 14 dagen vroeger zal beginnen. Dus niet meer op Black Friday, maar op Singles Day, waardoor de eindejaar periode zou lopen van 11 november tot 25 december.

Auteur: 

Joram De Bock

categorie: 

Laatste productlanceringen