Tijdens de Chinese koopjesdag Singles Day heeft Alibaba zijn eigen verkooprecord verpulvert. Maar ook grote concurrent JD.com deed gouden zaken. Opvallend is dat de website ook heel wat verse voeding verkocht op de “vrijgezellendag”.

In België staat 11 november gelijk aan Wapenstilstand, een feestdag om het einde van Wereldoorlog I te herdenken. In China vieren ze diezelfde dag iets anders: vrijgezellen. Deze ‘Singles Day’ of ‘vrijgezellendag’ werd in de jaren ‘90 geïntroduceerd in China als tegenhanger voor Valentijn, een extra feestdag waarop je cadeaus aanschaft om jezelf te verwennen. In de loop der jaren is deze Singles Day uitgegroeid tot de belangrijkste shoppingdag van het jaar in China, vergelijkbaar met Black Friday in Amerika. 

Singles Day wordt vooral getrokken door Alibaba, dat al jaren succesvol inspeelt op de feestdag met speciale kortingen. Dit jaar heeft de Chinese webshop zijn eigen record van vorig jaar verpulverd. In 2016 bracht Singles Day Alibaba 15,3 miljard euro op, dit jaar was dat maar liefst 21,5 miljard. Daarmee deed Alibaba het 39% beter dan vorig jaar. Op het drukste moment van de dag verwerkte de Chinese e-commercereus maar liefst 256.000 betalingen per seconde. Alibaba bood op 11 november zo’n 100 miljoen producten van 140.000 deelnemende retailers en merken. Dat alles vertaalt zich in 812 miljoen geleverde pakjes.

Alibaba mag dan de drijvende kracht zijn achter Singles Day, ook concurrent JD.com zat niet stil. De webshop, die deels eigendom is van Walmart, boekte 19,1 miljard dollar omzet, 50% meer dan de Singles Day van vorig jaar. JD.com verkocht ook heel wat verse producten: het equivalent van 20.000 ton om precies te zijn. De webwinkel zegt dat het een half miljoen Thaise garnalen verkocht en 2 miljoen krabben. Onder de geïmporteerde verse producten deden vooral Kiwi’s van Zespri, avocado’s, Chileense diepvrieszalm, Vietnamese katvissen en Australische rund het goed.

Verder verkocht JD.com ook nog 85 miljoen liter melk, 35 miljoen liter kookolie, 70 miljoen liter water en 20.00 ton babymelk verkocht de retailer ook nog op 11 november. Daarnaast ook heel wat verzorgingsproducten: 55 miljoen gezichtsverzorgingsproduten, 150 miljoen hygiënische rokjes, 11 miljoen tubes tandpasta, 33.000 ton wasmiddel en 290 miljoen rollen wc-papier.