De Franse flash sales-groep Showroomprivé heeft de Italiaanse sectorgenoot Saldi Privati overgenomen. Vermoedelijk is dat de start van een bredere acquisitieronde. In de wereld van de besloten verkopen stijgt de concurrentiedruk en is een heel duidelijke concentratiebeweging aan de gang.

Showroomprivé haalde een jaar geleden fondsen op de beurs op om de groei te versnellen. Met de fondsen realiseert de groep haar eerste grote acquisitie. Saldi Privati is in Italië de tweede grootste speler op de markt van de besloten verkoop, waarbij enkel de leden toegang krijgen tot stockverkoop aan fors gereduceerde prijzen. Het Italiaanse bedrijf telt 2,7 miljoen leden en boekte vorig jaar een omzet van 44 miljoen euro. De Franse groep telt 28 miljoen euro neer en mogelijk zelfs een bonus van 10 miljoen daarbovenop.

Zeven op de tien kledingstukken die Saldi Privati verkoopt, zijn van een Italiaans merk. Dit opent grote perspectieven voor Showroomprivé op de internationale markt. Tevens heeft de Franse groep met de vorige eigenaar, de Banzai-groep, een akkoord gesloten om in Italië gebruik te kunnen maken van diens logistiek platform. Zo kunnen klanten in 200 steden binnen de 48 uur beleverd worden.

Voor Showroomprivé is dat de eerste grote internationale stap, waardoor de omzet buiten Frankrijk nu 20% van het totaal is (443 miljoen euro netto in 2015). Tevens daagt de groep de Franse nummer één, Vente-Privée, op de Italiaanse markt uit. Die nam in april j.l. de Spaanse speler Privalia over, die ook in Italië nadrukkelijk aanwezig is.

Voor Showroomprivé is deze transactie van groot belang, omdat de concurrentie op de markt van de flash sales moordend wordt. De groep dreigt immers van de markt geveegd te worden door Vente-Privée, die ruim vijf malen groter is.

Pletwals Vente-Privée

Vente-Privée is vorig jaar immers aan een sterk overnameoffensief begonnen. Ze startte een jaar geleden met de overname van Vente-Exclusive, waardoor de groep een stevige voet aan de grond kreeg in België en Nederland. In april werd Privalia overgenomen (omzet: 450 miljoen), die naast Spanje en Italië ook in Brazilië en Mexico actief is. Kort nadien werd ook een meerderheidsbelang in eboutic.ch, de Zwitserse marktleider van de besloten verkopen. En vorige maand werd de Deense groep Designers & Friends, die ook elders in Scandinavië actief is.

Concurrentie wordt internationaler

Showroomprivé kon dus niet stil blijven nu Vente-Privée als een pletwals over de markt rol. Zeker omdat de ‘pure players’ – eigenlijk de grootste concurrenten van de besloten winkels – ook steeds groter worden. Zo heeft Yoox, de nummer drie van de online kledingverkoop vorig jaar Net-a- porter overgenomen en wordt Zalando steeds groter in Europa. Daarbovenop komt het feit dat de ambities van Amazon op de textielmarkt bijzonder groot zijn: de groep wil eigen kledijmerken commercialiseren. Dat wordt dus een internationale concurrent meer op de Europese online modemarkt. Tot slot maakt Alibaba zich op om in Europa actief te worden.

Met al deze evoluties worden schaalgrootte en internationale aanwezigheid steeds belangrijker. Het kan dus bijna niet anders dat Showroomprivé nog andere spelers in Europa zal proberen over te nemen.