Bpost heeft 100% van de aandelen van Radial overgenomen, een toonaangevende speler in logistieke dienstverlening bij e-commerce. Daarmee zet het een stevige voet aan de grond in de VS.

De overname van het Amerikaanse bedrijf Radial is zonder meer een mijlpaal voor bpost. Het Belgische bedrijf verstevigt zijn aanwezigheid in de VS en kan nu het een dienstenaanbod voor de volledige e-commerceketen bestrijken, een investering waarmee ze inspeelt op een groeiende markt. “Door in te zetten op e-commercelogistiek kan bpost putten uit een grotere en meer aantrekkelijke bron van waardencreatie en voordeel halen uit het hoge groeipotentieel van de wereldwijde e-commerce”, zo klinkt het in het persbericht waarin de overname aangekondigd wordt.

De overname gaat voor bpost verder dan een grotere aanwezigheid in de Amerikaanse markt. Radial biedt een platform om klanten in Europa en de Verenigde Staten en Canada een grensoverschrijdende dienstverlening aan te bieden. De e-commercemarkt in de VS staat een stuk verder dan bij ons, waardoor bpost ook gespecialiseerde expertise in huis haalt die moet bijdragen tot de ontwikkeling van end-to-endoplossingen voor de markt in de Benelux en Europa.

Vorig jaar verwerkte Radial meer dan 306 miljoen stuks voor haar retailklanten, verspreid over 24 fulfillment centers. Het bedrijf biedt omnichanneloplossingen, diensten op vlak van betaling, belasting en fraudebescherming, orderverwerking, ‘last mile’ uitreiking en klantendienstenverlening voor merken en retailers. Bpost Parcels & Logistics Americas wordt geleid door Pierre Winand, die ook ‘President Americas’ van Landmark Global blijft. Matt Espe, de voormalige CEO van Radial, treedt onmiddellijk af.