Purina PetCare, een onderdeel van Nestlé, heeft een meerderheidsparticipatie genomen in Tails.com, een Britse webwinkel voor gepersonaliseerde hondenvoeding. Voorlopig beperkt de verkoop zich tot het Verenigd Koninkrijk, maar James Davidson, de CEO van Tails.com, laat verstaan dat de nieuwe aandeelhouder het mogelijk maakt om ook daarbuiten actief te worden.

Tails.com is in 2014 gestart met de verkoop van hondenvoeding die afgestemd is op de hond zelf. Een ‘nutritioneel’ algoritme ontwikkeld door dierenartsen, nutritionisten en software-experten en nieuwe productietechnieken maken het mogelijk om de samenstelling van het voer aan te passen aan elk dier. Daarbij wordt rekening gehouden met het ras, de leeftijd, de activiteit en eventuele dieetvoorwaarden. Voor een vast bedrag per maand wordt het hondenvoer thuis geleverd. Naar eigen zeggen heeft Tail.com zo’n 100.000 klanten.

Nestlé Purina produceert en verkoopt verschillende merken dierenvoeding, zoals Felix, Purina One, Bonzo, en Gourmet. Nestlé heeft ambitieuze plannen in de e-commerce: de groep wil zijn online omzet op vier jaar tijd verdubbelen. Daarbij wordt vooral gemikt op rechtstreekse online verkoop aan consumenten. Vandaag komt ongeveer 5% van de omzet van de groep uit e-commerce.

Standalone

De feitelijke overname gebeurt door de aankoop van de aandelen van private equity Draper Esprit door Nestlé. Het management en de werknemers blijven aandeelhouder. Tails.com blijft een standalone divisie binnen Purina PetCare, stellen beide bedrijven in een persbericht.

Volgens Bernard Meunier, CEO van Nestlé Purina PetCare, betekent de overname een uitbreiding van het portfolio. “Gepersonaliseerd dierenvoer en verkoop per abonnement zijn groeimarkten. Hiermee investeren we in producten met een groot groeipotentieel en spelen we in op trends in de markt”, zegt hij.

Op sociale media wordt door de klanten van Tails.com hoofdzakelijk negatief gereageerd.