PostNL is samen met FuturumShop, een webshop voor wielrenners, een test gestart met flexibele verpakkingen die tot 1.000 keer gebruikt kunnen worden. Hiermee wordt niet alleen het gebruik van karton vermeden, maar ook minder lucht vervoerd. De proef, die drie maanden duurt, beoogt een verduurzaming van de e-commerce.

De thuislevering van goederen die op internet gekocht worden, oogst vaak maatschappelijke kritiek. De dozen bevatten vaak te veel lucht en ze zijn niet herbruikbaar. In de streek van Zwolle gaat PostNL de bestellingen voor FuturumShop in een nieuw type verpakking leveren. Ze zijn gemaakt van flexibel materiaal dat zich vormt naar het product, waardoor er minder lucht in het pakket zit. Ze bestaan in drie formaten, geschikt voor ongeveer 80% van de bestellingen van de webshop.

De herbruikbare verpakking kan tot 1.000 keer opnieuw gebruikt worden en daarmee leiden tot een besparing van 138 kilo karton. Dit betekent een besparing van 138 kilo CO2 .

Bij de levering overhandigt de PostNL-bezorger de bestelling in een verzegelde herbruikbare verpakking aan de klant. Die breekt de zegel, neemt zijn product uit de verpakking en geeft ze onmiddellijk leeg mee terug  aan de bezorger, zodat deze opnieuw gebruikt kan worden. Hierdoor blijft de consument thuis niet achter met onnodig verpakkingsmateriaal.

Na afloop van de testperiode komt er een enquête bij de consumenten, de bezorgers en eventuele andere betrokkenen. Op basis van die zal worden gekeken óf en hoe het gebruik van herbruikbare verpakkingen op grotere schaal kan worden ingezet.