Vorig jaar heeft de groei van de e-commerce de omzet van PostNL gered. Door de daling van het postverkeer – die groter was dan voorzien – dreigde de Nederlandse groep omzetverlies te lijden. Maar dankzij de pakjesbezorging is nog een nipte omzetgroei tot 3,49 miljard geboekt. Van die omzet is nu 38% gerelateerd aan e-commerce, tegenover 33% een jaar eerder.

De Nederlandse concurrentieoverheid ACM heeft de vrijemarktregels voor de postbezorging aangescherpt, zodat het postbedrijf geadresseerde post aan de concurrentie verloor. Het volume brieven zal naar verwachting zelfs sneller dalen, met 10 tot 12%.

Dat wordt grotendeels gecompenseerd door het pakjesverkeer. De volumes stegen vorig jaar met 20% (tegenover +17% een jaar eerder).

Transformatie

Deze cijfers bevestigen volgens PostNL-CEO Herna Verhagen de strategie om de transformatie van de groep te versnellen. Daarom zal er bij Mail verder gesaneerd worden en bij Pakketten meer geïnvesteerd. “Het feit dat op het einde van 2017 al 38% van onze omzet gerelateerd was aan e-commerce, illustreert dat onze transformatie steeds sneller gaat”, zegt ze.

Investeren in capaciteit

“De onverminderd snelgroeiende e-commercemarkt vereist dat wij meer en sneller moeten investeren in de capaciteit van onze infrastructuur bij Pakketten, zowel in Nederland als in België”, zegt Verhagen. “Om onze positie als het toonaangevende logistieke e-commerce bedrijf in de Benelux te verstevigen, blijven wij ook ons dienstenpakket verder ontwikkelen, bijvoorbeeld in groeimarkten zoals voeding en gezondheid”.

Volgens haar zullen deze extra investeringen het resultaat op korte termijn afvlakken, maar nadien bijdragen aan meer winstgevende groei.

Voor volgend jaar wordt een omzetgroei in de pakjesdiensten met om en bij de 15% voorzien.