PostNL krijgt in België stevige voet aan de grond: met een stijging van 36% van de pakjesleveringen in 2017 groeit het bedrijf in ons land sneller dan de markt. Om de groeiambities te concretiseren is in Mechelen een hoofdkantoor geopend en worden twee hoogtechnologische sorteercentra gebouwd.

“Met dit hoofdkantoor bevestigen we niet alleen ons vertrouwen in de Belgische markt, maar ook onze groeiambities”, zegt Rudy Van Rillaer, managing director PostNL België. “Met een stijging van 36% van de pakjesleveringen in 2017 groeien wij sneller dan de markt, die met 17% groeide”. Hierdoor verbeterde het marktaandeel, maar hoe groot die is, wil hij niet zeggen. Dat is overigens een algemeen fenomeen in de sector van de pakjesdiensten: geen enkel bedrijf geeft een inschatting van de marktaandelen, vooral uit commerciële overwegingen.

Wel zei Van Rillaer na veel aandringen dat PostNL nu ongeveer 70.000 pakjes bezorgt.  Dat maakt van het bedrijf de nummer 2 op de Belgische markt, na bpost dat 190.000 pakjes per dag behandelt. Hij verwacht dat de volumes van PostNL dit jaar met 30% blijven groeien. Eind dit jaar geeft dat een volume van iets meer dan 90.000 pakjes per dag.

Decentrale sorteercentra

Om die groei te bestendigen gaat PostNL tegen 2020 twee hoogtechnologische pakkettensorteercentra in België bouwen. Terwijl bpost ervoor koos om het sorteren van de pakjes in één centrum – New Brussel X, met een capaciteit van 300.000 pakjes per dag - te centraliseren, hanteert PostNL een strategie van decentrale sortering. In Nederland heeft PostNL al 19 dergelijke sorteercentra, maar in België nog geen enkele. De pakjes voor ons land worden in Nederland gesorteerd en van daaruit naar zeven depots gebracht, van waaruit de bestelwagens vertrekken.

Waar de twee sorteercentra worden gebouwd, wil hij niet zeggen omdat nog niet alle handtekeningen zijn gezet. Hij loste wel dat ze allebei in Vlaanderen komen en dat ze elk ongeveer 20 miljoen zullen kosten. “De blauwdruk is dezelfde als die voor de centra in Nederland. Alleen worden ze ietwat ‘verbelgist’ in functie van de lokale markt”, zegt hij. De sorteercentra zullen een capaciteit van 30.000 à 35.000 pakjes per dag hebben.

Meer jobs

Volgens Van Rillaer zullen de sorteercentra niet voor een goedkopere levering zorgen, maar wel voor een snellere en efficiëntere. “Zo zullen op dezelfde band niet alleen pakjes gesorteerd worden, maar ook dozen met flessen wijn of barbecues. Ook zullen de bestelwagens rechtstreeks vanop de band geladen worden”.

Per sorteercentrum worden 180 jobs gecreëerd. Vandaag heeft PostNL België 550 mensen in dienst, exclusief de pakjesbezorgers. Die zijn allemaal in dienst van onderaannemers.