In Nederland is een samenwerking tot stand gebracht tussen Picnic en online warenhuis wehkamp, waardoor de websupermarkt ook een logistieke dienstverlener wordt. In Amersfoort is een proef gestart waarbij klanten van Picnic hun wehkamp-retours kunnen meegeven aan de bezorger van hun boodschappen.

“De samenwerking is niet alleen gunstiger voor de klant, maar zorgt ook voor minder drukte in de stad, minder vervoersbewegingen en dus minder CO2-uitstoot”, stelt het online warenhuis. Het is al een tijdje op zoek naar nieuwe manieren om de distributie te verduurzamen. Zo startte het in 2017 een samenwerking met Fietskoeriers.nl.

Ook Picnic vertelde bij de start in 2015 al méér te willen zijn dan alleen een bezorgdienst van boodschappen. De websupermarkt wil ook een logistieke dienstverlener worden. Omdat de bestelwagens van Picnic elektrisch zijn en de thuisleveringen van wehkamp meestal met conventionele bestelwagens gebeurt, is de samenwerking goed voor het milieu, klinkt het.

Picnic test overigens ook het ophalen van retours met een bibliotheek in Houten. Leden kunnen hun uitgeleende boeken meegeven aan de bezorgers. Volgens Picnic-topman Michiel Muller praat het bedrijf met meerdere partijen zoals webwinkels en zorginstellingen over samenwerkingen.

Samenwerking uitbreiden

Het proefproject is ingewikkelder dan het lijkt. Meerdere complexe logistieke stromen en ict-systemen moeten op elkaar aangesloten worden. De proef begint daarom met retours, maar beide bedrijven hebben de ambitie om de samenwerking uit te breiden met thuisleveringen van wehkamp.

Volgens Maarten Tibosch, COO van wehkamp, geeft samenwerking met Picnic de klant de keuze om op één moment bestellingen van verschillende aanbieders in ontvangst te nemen.” In plaats van met meerdere bezorgwagentjes achter elkaar de straat in te rijden, bundelen we dat nu tot een duurzamer en efficiënter geheel”, zegt hij.

Thuisleveringen verduurzamen

Er is inderdaad veel maatschappelijke kritiek op de e-commerce omdat door de versnippering van de leveringen, de bestelwagens van de verschillende pakjesdiensten vaak minder dan halfleeg rondrijden. Ladingen bundelen komt niet alleen het milieu ten goede (minder verkeershinder en minder uitstoot), maar zorgt ook voor ‘dikkere’ logistieke stromen (wat financieel interessant is voor de pakjesdiensten).

Samenwerkingen tussen concurrerende pakjesdiensten stoten echter op veel obstakels, onder meer op juridisch vlak (risico op kartelvorming) en op IT-vlak. Een samenwerking zoals die tussen Picnic en wehkamp is een interessante oplossing, omdat beide partijen op verschillende markten actief zijn. In zo’n geval maakt de concurrentieoverheid geen bezwaar.